HTML

Egy dékánhelyettes sirámai (és örömei...)

A Faipari Mérnöki Kar oktatási dékánhelyettesének blogja - hátha valakit érdekel...

Friss topikok

  • bape73: Jó szerencsét! Tisztelt Dékánhelyettes Úr! Kár, hogy a blog aktivitása nagyon csekély, viszont ör... (2012.08.03. 23:09) Levelezősök vs. nappalisok
  • The Miz: Nekem szerencsére már 2. vizsgaalkalommal meglett méghozzá hármas jeggyel jutalmazott a tanár úr ... (2011.11.16. 18:28) Hogy lehet a Kánnárnál kettest kapni?
  • Kornyik Kálmán Faipari mérnök 2009: Csatlakozom az előttem szólóhoz. Dr. Hantos Zoltán Barátom az építési tanszéken szerintem tud segí... (2011.04.07. 23:02) Balekhét... grrrr!
  • LejoBaci(R): @bape73: Úgy néz ki, kicsit felpörögtek az események, így hamarosan születhet újabb bejegyzés is..... (2011.02.02. 10:03) A dékánhelyettes is emberből van...
  • aye davanita: Jó Szerencsét! Én pedig nem szeretném arra "kihegyezni" az álláspontomat, hogy "azok más idők volt... (2011.01.24. 22:09) Selmec, Selmec, sáros Selmec...

Linkblog

2009.08.29. 09:06 LejoBaci(R)

Balekhét... grrrr!

Természet szerint irtózom a fenyegetőzéstől és a dörgedelmes hangvételű megnyilatkozásoktól - sokkal jobban szeretem a párbeszédet, a konszenzust, vagy legalábbis a kompromisszumos megoldásokat. Néha viszont sajnos rákényszerülök az erélyességre.

Balekoktatás, neuralgikus pont. Évek óta megy a cirkusz a balekhéten (és, bár alacsonyabb intenzitással, de a balekoktatás további mozzanatai kapcsán) történő atrocitásokkal kapcsolatban. Írtam már erről, nem akarok belemenni, de egyszerűen nem tudom elfogadni, hogy ezt nem lehet ennél kultúráltabban végezni! Az még csak hagyján, hogy a hangvétel olyan, amilyen - bár nem tudom, hogy pl. a szülők mit szólnak hozzá, amikor szemük fényét "bides pogánynak" titulálják - én pl. valószínűleg inkább jópofaságként értékelném, de biztos van, akinél kiveri a biztosítékot. Azt azonban már én sem tűrném, hogy a gyerekemet kényszeritassák, megalázzák, elvegyék a mobiltelefonját, ne engedjék hazatelefonálni.

Nem szívesen szólok bele a balekoktatásba. Tudom, hogy a pogányok bizonyos mértékű igazgatása, terelgetése, szarvaiknak letörése kimondottan szükséges dolog. Személy szerint nem vagyok meggyőződve arról, hogy feltétlenül itatni kell őket, hogy feloldódjanak (nekem ez érdekes módon alkohol nélkül is szokott sikerülni, de tudom, hogy ezzel kisebbségben vagyok), de elfogadom, hogy ez valahol kikerülhetetlen - amolyan szükséges rossz. A fent említett dolgok azonban több szempontból is megengedhetetlenek:

1. Meggyőződésem, hogy a goromba, tuskó stílus, a megalázások, a kényszeritatás, és ehhez hasonló megnyilvánulások egyfajta hatalommámor megjelenései. A firmáknak a balekok vezetőinek, példaképeinek kellene lenniük, de balekoktatás soha nem lesz jó dolog addig, amíg a firmák meg nem értik, hogy ez a balekokért van, és nem őértük. A "na most jól megszivatjuk a balekokat" hozzáállás hihetetlenül gyermeteg - ez arra utal, hogy a tisztelt firmák messze nem elég érettek arra, hogy az újdonsült diákok fogadásának, az egyetemre történő bevezetésének a feladatát rájuk lehetne bízni.

(Megj.: bizonyos mértékű - fogalmazzunk úgy, hogy barátságos, kedves stílusú - szivatás persze lehet pozitív hatású, segíthet letörni a kissé talán túlzottan magabiztos pogányok szarvait - de ez sohasem öncélú, durva és megalázó.)

2. Míg a selmeci hagyományok a múltban olyan értéket képviseltek, amitől Egyetemünk különlegessé vált, és ami rengeteg leendő hallgatót vonzott ide, ma már sajnos nem vagyok meggyőződve, hogy lassan nem válik-e ez inkább taszítóvá a potenciális hallgatók számára. Az egyetem a hallgatókért van, és a hallgatókból él - ha a balekoktatás túlzottan eldurvul, előbb-utóbb kénytelenek leszünk tenni valamit ez ellen.

3. És végül a legfontosabb: a fent említett jelenségek egy része már nemcsak, hogy kellemetlen, de kimondottan személyiségi jogokat sért. Hogy egy régi punk együttest idézzek (anélkül, hogy a firmákat az ÁVÓ-hoz akarnám hasonlítani): "elolvadt már a véres hó". Lehet, hogy 15-20 évvel ezelőtt, amikor a leendő hallgatók már amúgyis túl voltak egy kemény beavatási szertartáson a kötelező katonai szolgálat kezdetén, ez nem tűnt olyan durvának, de ma már ezt nem veszi be a fiatal diákok - és szüleik - gyomra. Eddig szerencsére még senkinek sem jutott ez eszébe, de előbb-utóbb valamelyik fogja magát, és a rendőrségen is feljelentést tesz - akkor pedig megnézhetik magukat a tisztelt firmák, és nem kis mértékben az Egyetem vezetése is.

Annak ellenére, hogy az elmúlt év folyamán többször is megpróbáltunk beszélni a firmákkal, idén már hétfő reggel csőstül jöttek a panaszok, és kénytelenek voltunk ismét rájuk dörögni. Jövőre azonban meg akarjuk ezt a dolgot előzni, ezért - és most jön a fenyegetés:

Innen is üzenem a leendő firmáknak, a jövő évi balekhét szervezőinek, hogy az első ilyen jellegű panasz esetén jövőre a balekhét minden programja oktatói felügyelettel fog tovább folytatódni, és a firmák túltengéseit fegyelmi eljárással fogjuk honorálni. Hosszú távon emellett a balekhetet fakultatívvá fogjuk tenni, és a leendő hallgatóknak a Selmeci Társaság levele mellé be fogunk tenni egy rövid tájékoztatót, amiben figyelmeztetjük őket a balekhét "veszélyeire".

A fent leírtak ellenére a selmeci hagyományokat én továbbra is nagy pozitívumként értékelem (bár nem feltétlenül abban a formában, ahogy jelenleg gyakoroljátok őket), és nagyon sajnálnám, ha ilyen drasztikus lépésekre kényszerülnénk - ez nem tenne jót sem a Karnak, sem a diákéletnek, de lassan érik bennem a meggyőződés, hogy ami most folyik, az még károsabb, ezért kénytelenek leszünk lépni ebben az ügyben.

Kérem a leendő firmákat, hogy előzzék meg ezt, fékezzék meg azokat, akik egy kissé eltúlozzák a balekszivatást és -itatást, és kíméljék meg magukat és bennünket is az ezzel járó kellemetlenségektől.

37 komment

Címkék: fenyegetés megalázás szivatás balekok selmec diákhagyományok firmák balekoktatás


A bejegyzés trackback címe:

https://oktdh.blog.hu/api/trackback/id/tr941345659

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Eidur 2009.08.29. 18:00:30

Tisztelt Dékánhelyettes Úr!
Miközben olvastam ezt a cikket, rengeteg dolog miatt tátottam a szám, mert egyszerűen hihetetlennek találtam. Másodéves vagyok, balek, leendő firma. Előre leszögezem: nem voltam az idei balekhéten. Viszont sok embert ismerek a firmaévfolyamból, így bátran állítom, hogy a panaszokat (itatás, megalázás) enyhe túlkapásnak tartom. Csak saját példával tudok élni:
1.: Az itatásról: Nem, nem kötelező inni. Aki nem akar, az megmondja a firmának, aki a névjegykártyájára írja. Kész, ennyire egyszerű.
2.: A megalázásról: Mindenkinek más és más megalázó. A galamblelkű elsősöket, akiken látszik, hogy félnek inkább óvják mintsem jobban szivatják! Aki pedig nagyképű "ki ha én nem" stílusban megy oda, az nem érti az egész lényegét, és sír, ha bármi rosszat szólnak/tesznek neki/vele. Na most: A balekhétnek a selmeci hagyományok mellett sokkal de sokkal fontosabb üzenete van: Tisztelet az idősebbek iránt (Én is elvárom ezt 22 éves fejjel, pedig nem mondhatni, hogy idős lennék), és barátság az évfolyamtársakkal. Mert az egyetem majd megtanítja az embert arra, hogy nem kap meg mindent, amit akar. Kőkeményen meg kell küzdeni mindenért, és néha az sem elég, ha az illető megtesz mindent, kell a barátok segítsége. Ezt szolgálja a balekhét. És igen, miután valaki (lényegtelen, hogy elvégzi-e az iskolát, vagy nem) kilép a való életbe, már sokkal tapasztaltabb lesz, és meg fog tudni küzdeni az előtte álló akadályokkal. Mert az egyetemen nem csak matekot és fizikát kell tanulni, hanem tiszteletet, kemény munkát. Meg kell tanulni alkalmazkodni! Kicsit talán eltértem a tárgytól. Az idei balekhét. Mint említettem másodéves keresztelt diák vagyok. A balekhéten rettenetesen jól éreztem magam, minden szivatással együtt. Hogy miért "élveztem" a szivatást? Nem, nem élveztem. Viszont tudtam, hogy célja van. Aki a balekhetet úgy fogja fel, hogy itt kőkemény szivatás van, aki (csak egy példa) egy sörösrekeszt nem tud 10 percig cipelni, az végigszenvedi a hetet. Aki viszont buliként, ismerkedésként fogja fel (mint én és még sok társam), az jól érzi magát. Ilyen egyszerű.
Egy dologban egyetértek Önnel: Minden évfolyamban van 1-2 túlbuzgó ember, akit csak a szivatás érdekel. Őszintén szólva (és ez szigorúan az én véleményem) az ilyen embert első nap meg kell állítani. Neki jobban le kell törni a szarvát, mint egy elsősnek. Az ilyen ember itt éli ki a szenvedéseit. Szánalomra méltó, de az idei (és a tavalyi!!) firmaévfolyam letörte az ilyen emberek szarvát. Ebben biztos vagyok. Persze, nem ismerhetek én sem mindenkit...
Más: A firmáknak példaképeknek kell lenniük. Egyetértek. Viszont ahhoz kell valami: Tisztelet. És amíg az elsős úgy beszél egy firmával, ahogy, addig a firmák nem kapják meg a kellő tiszteletet. Ezért a goromba stílus. Érdekes módon, én tudtam tisztelni azt az embert, aki üvöltött velem. Érdekes vagy sem: Ma nagyon jó barátok vagyunk, sokat segítünk egymásnak, és itt a lényeg: Ő lett az egyik firmám! Semmi más nem kell, csak tisztelet. Aki pedig nem tisztel senkit, nagyképű, vagy egy csepp hajlandóságot sem mutat arra, hogy beilleszkedjen, azt megszivatják! Jogosan? Szerintem igen! Ha megnézzük, hogy tavaly hány elsős keresztelkedett, szerintem magas számot kapunk... És nem az keresztelkedett, aki rosszul érezte magát a balekhéten. Én rengeteget köszönhetek a tavalyi balekhétnek, és a tavalyi firmáknak. Tanultam tiszteletet, barátságokat kötöttem, segítettek nekem, és segítettem én is, ahogy csak tudtam.
Egy utolsó (előtti) gondolat: A balekoktatás/tanszékezés: Saját példával próbálom elmondani, hogy itt mi történt velem. Egy túlbuzgó firma kipécézett magának, egész este csak engem szivatott. De csak tűrtem és tűrtem, még akkor is, amikor már megittam a bátorságot... Gondolom érti, mire gondolok. Inkább szóltam az egyik firmának, hogy csináljon valamit. Nem azért nem tettem én magam semmit, mert gyáva vagyok. Azért nem tettem, mert volt bennem annyi tisztelet és józan ész, hogy tudjam: ő felsőbb éves, most ő "parancsol" nekem. Miután szóvá tettem a panaszom a tanszéki tagnak, egyből abbamaradtak a beszólogatások, szivatások stb.
És akkor az utolsó gondolatom:
Mint leendő firma, és a jövő évi balekhét szervezője kérem tisztelettel Önt, hogy ne változtasson a balekhét menetén. Minden évben lesznek tuskó firmák, tuskó elsősök. Meg kell fékezni őket.
Mindezt a (jó hosszú...) kommentet két dolog miatt írtam:
1.: az én évfolyamom érdekében...
2.: az idei firmaévfolyam védelmében.
Nem biztos, hogy szükségük van az én védelmemre, mégis valahogy kötelességemnek éreztem, hogy reagáljak az Ön cikkére.

Tisztelettel:
Egy másodéves

Tilc 2009.08.29. 18:32:39

Tisztelt Dékánhelyettes Úr!
Úgy érzem itt félreértések vannak, hogy tisztán lásson szertettel várjuk a balekoktatások ideje alatt a tanszékeken és a jövőévi balekhéten..

adam1100 2009.08.29. 18:49:53

Tisztelt Dékánhelyettes Úr!
Véleményem szerint ezen az egyetemen maximum összetartást segítőkészséget nótákat és még sok szép és feledhetetlen élményt kapnak a halgatók a balekhét és főleg az utánna következő 2-3 hónap alatt.
mi van más egyetemen egy gólyatáborba?
na ott aztán sokszor hányásig kell inni és miután sikerült az elsősöket "magatehetetlen állapotba" hozni akkor jöhet csak az igazán megalázó "gyerünk lehet vetkőzni pluszpontért" vagy had ne folytassam hogy még mit lehet csinálni plusz pontért.
Még egy példa köztudott hogy van olyan iskola ahol az a "jó" szokás hogy levizelnek egy másik iskolát.
SZerintem elég ez a 2 példa ahoz hogy rávilágítson mi a megalázó és mitől kell megbotránkozni.

egy Kohlenbrenner

vadm 2009.08.29. 22:20:18

Tisztelt Dékánhelyettes Úr:

Ön azt írja, hogy a balekhét a Firmák esetében már inkább önmaguk kiélése, mint a pogányok érdekében van. Szeretnék néhány pontot leírni, ami szerintem igazolja, hogy az esetek túlnyomó többségében nem így van:
1: A Firmák milliós nagyságrendű összeget takarítanak meg évek alatt, ami a balekhét fő finanszírozási forrása (el is szórakozhatnák ezt a pénzt, ennyit senkinek sem ér, hogy egy hétig kiélhesse magát).
2: "a Firmák, bár kiabálnak, ha valaki csak elköhinti magát, máris ott vannak, és kérdezik, van-e bármi problémája" (egy pogány szájából az idei balekhét alatt)
3: a Firmák bemutatják Sopron városát és történelmét különböző múzeumokat végigjárva (bár a Firmák már látták azokat párszor...)
4: a Firmák segítik felvenni az elsősök tárgyait, elmagyarázzák, hogy kell használni a neptunt, kérvényt írni, bármit, amire szükség lehet tanulmányaik során.
5: balekoktatás során a Firmák saját idejüket áldozzák, hogy megismertessék az elsősöket a Selmeci Akadémia örökségével, és a mai napig élő szokásokkal.

Véleményem szerint ez a néhány pont talán magában is elég bizonyság, hogy a balekhét és a balekoktatás a mai napig a pogányokért történik, és nem agresszív hajlamaink kiélése miatt. Mindig is voltak olyanok, akik a rosszat látták meg az egészben, ilyen is van, de nem feltétlenül csak az ő szavukat kell figyelembe venni.

Tisztelettel:
egy ötödéves Firma

Lukjanyenko 2009.08.29. 22:56:24

tanulni kéne és fontos dolgokkal foglalkozni, nem pedig ökör hagyományokat ápolni. pogányok...mi ez? egyház?

Egy filiszter 2009.08.30. 11:47:41

Tisztelt Dékánhelyettes Úr!

A selmeci-soproni diákhagyományok arra hivatottak hogy a diákok segítség egymást. A felsőbb éves segíti a ifjakat, cserébe tiszteletet vár el.

Manapság sajnos a tisztelet kihalóban van a társadalomban. Az aktuális fiatal generáció - jobb szó nem lévén - cikinek érzi tisztelni a másikat.

A balekhét arra hivatott hogy ezt az alapvető már kihalófélben lévő értéket megismerje és elsajátítsa az elsőéves.

Másik oldalról:

Mint már sok mindent megélt filiszter tudom tanúsítani: aki a hagyományaink szerint él annak csak előnye származik belőle.

Több év tapasztalata - és statisztikája - mutatja, hogy aki megkeresztelkedik és szívvel lélekkel éli végi egyetemi éveit a hagyományokban annak a későbbi élete során sokkal könnyebb lesz minden.
A valétáló diákok gyorsabban és jobb pozícióban tudnak elhelyezkedni pályakezdőként mint aki nem vett részt a hagyományokban.
Úgy vélem hogy ez nem csak a diákok de az egyetem érdeke is, hiszen ha sikeres diákokat tud nevelni a campus akkor az pozitív irányba minősíti.

Tisztelettel:

Egy pályakezdő Filiszter.

Egy csodálkozó Firma 2009.08.30. 15:52:59

Tisztelt Dékánhelyettes Úr!

A véleményét olvasva nagyon meglepődtem. Én jelen voltam az idei balekhéten, így rengeteg pogánnyal beszéltem a hét vége felé. Akit csak kérdeztem jól érezte magát és rengeteg barátot szerzett. Véleményem szerint a durva hangnem illetve az a bizonyos szivatás csak elsőre tűnik negatívnak. Első nap természetesen mindenki meg van illetődve hiszen ki az aki arra számít, hogy idegenek fognak kiabálni vele. De ez az ijedtség nagyon is jó, hszen egy közös érzés alakul ki mindannyiukban. Együtt vannak és egymásra vannak utalva. És ezt anélkül tudják, hogy ismernék egymást. Ahogy teltek a napok jó volt azt látni, hogy ha az egyiküknek nehezére esett egy feladat megoldása, akkor a társai segítettek neki. Bárki megkérdezheti, hogy a "Segítsen a társának!" felszólítás és a csapatépítés kifejezés milyen gyakran hangzott el a hét folyamán. Rengetegszer. Vigyáztak egymásra és mi is vigyáztunk rájuk. Volt aki allergiás volt azzal egyből rohantunk a kórházba pedig a pollenallergia nem egy kibírhatatlan dolog(ezt tapasztalatból mondom). És ez csak egy példa a sok közül. De a legjobb azt volt látni amikor a kötélhúzóversenyen mi kikötöttük a kötelet egy fához(hiszen ők kétszer annyian voltak mint mi) és bár ők tudták ezt egy csapatként felálltak és addig húzták a kötelet amíg az elszakadt. a 120 ember együtt örült és ujjongott, hogy sikerült. Ez az egész erről szól. Idejön 120 idegen és elmegy 120 ismerős, haver, esetenként barát. A többit az itatással és megalázással kapcsolatban már elmondták az előttem szólók. Remélem egyszer személyesen is látni fogja ezt a nem mindennapi változást, amit ez a "brutális" balekhét okoz.

Tisztelettel:
Egy csodálkozó Firma

bALEK túra 2009.08.30. 16:24:28

Tisztelt Dékánhelyettes Úr!

A bALEKHETES túrán Karácsonyi Zsolt doktorandusz személyesen megtisztelt minket jelenlétével. Csak arra kérem Önt és kollégáit legyenek szívesek megkérdezni, hogy mit tapasztalt azon az egy napon, és mi a véleménye a FIRMÁK viselkedéséről.

Tisztelettel:
egy szervező FIRMA

egy filiszter 2009.08.31. 00:33:09

Tisztelt Dékán Úr!

Nem tudom hogy ezek az információk, melyek Önhöz eljutottak, kitől és honnan származnak, de én ezt mélységesen megdöbbentőnek tartom, hogy valakinek ilyen véleménye legyen a soproni balekhétről. Én ugyan az idein nem vettem részt, de tapasztalat alapján állíthatom hogy én ezek a "vádak" közül egyiket sem tapasztaltam még Soha. Megalázó szó alatt ezek szerint mindenki mást ért, de el lehet menni más iskolák gólyatáborába… Az hogy nem engedik felhívni a szülőket, elveszik a telefont? Tudtommal az ide érkező elsősök felnőtt, meglett emberek? Nem kívánom felsorolni az összes érvem a selmeci hagyományok és a soproni balekhét mellett, mert ennek nem itt van a helye, de arra kérek Mindenkit (bárki is legyen az), hogy amíg nem látott és nem élt át dolgokat, ne alkosson ennyire negatív véleményt (vagy tartsa meg magának), de legfőképpen ne általánosítson, mert az ilyenekből szokott kirobbanni a "háború"...
Jó Szerencsét! Vivat Selmec, Vivat Sopron, Vivat Professores!

LejoBaci(R) 2009.08.31. 08:42:56

Kedves Mindenki!

No, eddig még egy bejegyzés sem keltett ilyen érdeklődést - és ilyen felháborodást sem... Egyáltalán nem bánom; az igazságnak ki kell derülnie, és nagyon ideje van, hogy felszínre kerülnek a dolgok. Reagálnék 1-2 dologra:

1. Talán kiderült, hogy személyesen én sem szeretném, hogy a balekoktatás alapvetően szép és hasznos hagyománya megszűnjön, vagy csorbuljon. Nem szeretnék "rendőr bácsit" sem játszani - higgyétek el, hogy minden egyébtől függetlenül púp lenne a hátamon...

2. Sokan tiltakoznak, hogy "ilyen nem is volt, nem is lehetett, rémhír, pletyka, rágalom!" Nos, nem mondom, hogy ez lehetetlen, de amit tudunk, azt szülői visszajelzésekből tudjuk - mégpedig a rektori irodán keresztül. Nyilván van, amit felfújnak (pedig lehet, hogy az illető bulek - bocsánat, pogány - csak poénként mesélte el, ők meg felkapták.) Nem tudom, hogy volt a mobiltelefonnal és a kényszeritatással, de a szülők ezt állítják, mi pedig reagálunk. Valami alapja biztosan kell legyen, ha nem is PONT úgy volt. A balekoktatás szervezőinek ma már bizony a saját PR-jukra is ügyelni kell, különben aztán kapják a dörgedelmes hangú leveleket a dékánhelyettestől (aki kapja a dörgedelmes telefonokat a dékántól, aki a rektorhelyettestől kapja, aki pedig a szülőktől.)

3. Örülök, hogy a firmák számára ilyen fontos, hogy a balekok respektet tanuljanak, bár néha töröm a fejem, hogy egyik-másik firmának sem ártana az emlékeztető kurzus... (például azoknak, akiknek a múltkor a rektorhelyettes úr kénytelen volt névjegykártyát osztani, hátha legközelebb eszükbe jut, hogy ők is emlékezzenek a balek nyolcasra...) Azért ne felejtsük el, hogy az igazi tisztelet nem az életkorból vagy társadalmi pozícióból ered (és ez igaz az egyetemi társadalmon belül is) - azt inkább ki kell vívni, addig legfeljebb a tisztelet látszatáról beszélhetünk...

4. "Az hogy nem engedik felhívni a szülőket, elveszik a telefont? Tudtommal az ide érkező elsősök felnőtt, meglett emberek?" Igen, pont ezzel van a gond. Amikor egy fölnőtt, meglett embert egy másik kényszerít valamire, vagy megakadályoz valamiben, ami törvényadta joga, azt úgy hívják, hogy az emberi méltóságának a megsértése, és bizonyos esetekben úgy, hogy bűncselekmény. Már persze ha igaz az, amit a szülők állítanak.

Kedves Firmák és leendő Firmák! Továbbra is fenntartom, hogy a selmeci hagyomány - és benne a balekoktatás - érték, amit nem szeretnénk szétverni. Azt is fenntartom viszont, hogy a balekhét szervezői felelősek a balekhét TELJES lebonyolításáért, és emiatt azokért az állítólag elszigetelt eseményekért is, ami 1-2 firma túlkapásából ered - mint ahogy minket, az egyetemet is felelőssé tesznek azért, amit Ti csináltok a balekhéten. Már most szólok, hogy elejét kell venni minden olyan dolognak, amit a pogányok és a szülők az emberi méltóság megsértésének tekinthetnek. Emiatt végül fenntartom azokat a fenyegetéseket, amiket a posztban írtam: tegyetek róla, hogy ne kapjunk jövőre ilyen szülői telefonokat, és akkor nem kell féltenetek a balekhetet, és nem mellékesen nekünk is megspóroltok egy csomó fejfájást...

LejoBaci(R) 2009.08.31. 08:51:49

@Egy filiszter: Ti valóban követitek ezeket a statisztikákat? Mi ennek a forrása? Nagyon érdekelne, mert ha erre, mint megbízható információra lehetne hivatkozni, akkor az mind belső, mind kifelé közvetített (magyarul: reklám...) üzenetként nagyon hasznos lehet...

kopaszsop 2009.08.31. 11:23:05

Nem sokat kellett gondolkodnom, hogy írjak-e - inkább csak azon, hogy miként lehet megfogalmazni a "mindkét oldalnak igaza van, de" kezdetű eszemfuttatást. Rájöttem, hogy sehogy. Mert ez így van, mégha közhely is.

Laci, darászfészekbe nyúltál. Emlékezz vissza a Te idődre, az akkori balek7re! Én is ezt tettem írásod - és a rá adott reakciókat - olvasva, s szvsz oly' rég volt, hogy nem lehet objektíven megítélni. Ott kell lenni. Mint ahogy utána a balekoktatásokon is. Na, én onnan már hiányoztam a második után, mert... csak. Úgy alakult. Idegen volt számomra, és igen: néha visszataszító is. Nem úgy képzeltem el azt, amit kaptam. Nem volt kötelező, így nem mentem el több tanszékre, és nem is keresztelkedtem. De egyetemi tanulmányaim alatt a HÖK és EHÖK "színeiben" büszke voltam arra, hogy ilyen hagyományaink vannak, tisztában is voltam velük, és meséltem is róla mindenfelé, amerre jártam. Aztán vénségemre mégis megkeresztelkedtem, és egy kicsit bánom, hogy anno nem voltam rá képes. Valamint haragszom azokra, akik miatt félbehagytam.

Láttam és látom a problémákat, az érme mindkét oldalát. A nappalt és az éjszakát. Szó szerint, hiszen több, mint 10 évet töltöttem el diszkózással és programszervezéssel, hogy a hallgatók megtalálják a szórakozási lehetőségeket. Kultúráltat és ZTE/IHB jellegűt is. Nagyon nehéz volt. Ha nem lenne minden kar minden évfolyamában néhány fiatal, akik mindent megtennének a másikért, akkor csak egy vödör langyos szarban ülnének a hallgatók tanulmányaik alatt.
És ebben a langyon cuccban szükség van mindenre és mindenkire, akik kiszakítják a tespedésből az egyetemi polgárokat. Kiváló erre a hagyományok ápolása. Igazad van, Laci: mértékkel. Amit sokan elfelejtenek. Illetve úgy tűnik, hogy sokan - mert néhány, magáról (és a túlságosan sok alkoholtól) megfeledkezett pogány, balek és/vagy Firma hőzöngése miatt nem szabad általánosítani!

Ami viszont a névtelenség mögé bújó kommentelőket illeti: igenis, vannak problémák a balek7tel, s ezt Ti is látjátok, csak másként értékelitek! Nézzetek körül jobban!
Anno nem volt ennyire öntudatos - és amellett bugyuta - az ifjúság. Volt egy évfolyamtársam, aki a balek7 hétfő reggelén a vasárnapi tapasztalatokat látva hazament. És többet vissza sem jött. Ez mondjuk egy jogász karnál kevésbé jelentős, azonban az erdész és faipari képzésben egyetlenként jelen lévő egyetemünket érzékenyen érinti. Gy.k.: egy hallgató normatívájának elvesztése ekkora létszámnál mind százalékosan, mind számszakilag jelentős kiesés a karnak, míg a dunarekesztő jogászoknál "csak" statisztikai adat.
Most viszont tudják a fiatalok mik a jogaik. A kötelességeikről persze halvány lila fogalmuk sincs - és ezt az idősebbeknek kell átadniuk. Már a balekhéttől kezdve. Nem ez lenne a hagyományok egyik fő szerepe? A példamutatás? Tiszteletet csak alázattal lehet elnyerni. A többi cukormáz. Lekopik, megfakul. És senki sem fog emlékezni az emberre, aki mögötte volt.
De azokra igen, akikkel a hírek kezdődnek. Elenyésző kisebbség, mint a "buzgómócsingok" a túloldalon. Viszont előbbiek miatt általánosítanak. Ez az, amit nem engedhettek meg magatoknak. Ez ellen kell tenni!
Dékánhelyettes Úr nem ellenetek, hanem értetek írta, amit írt. Bár kicsit sarkosra és fenyegetőre sikeredett.
Gondolkodjatok, és cselekedjetek! És vállaljátok, hogy kik vagytok - hiszen a messziről jött (névtelen) ember...

Jó Szerencsét!
Vereskuti Bálint

Morzsamondja 2009.09.03. 09:13:35

Tisztelt Dékánhelyettes Úr!

Engedelmével a BPK karon már 2 éve egy üvöltés, kényszerítés, megalázás nélkül tudunk jobbnál jobb Gólyatáborokat szervezni. Esetleg tessék hozzánk küldeni a mélyen tisztelt Firmákat, hátha tőlünk is lehet tanulni valamit.

Mellesleg én egyszer besétáltam egy bALEKHÉTRE, mint pogány, és az első 10 percben olyan szinten megalázott az egyik Firma, ahogy velem még soha senki nem mert beszélni. Tisztelem az idősebbet, ha van miért, de rettegni nem fogok egytől sem. Természetesen ott is hagytam őket 10 perc után.

LejoBaci(R) 2009.09.03. 15:02:22

Nem feltétlenül hiszem, hogy a fásoknak a Benedekesektől kellene tanulniuk a "gólyatáborról" - szerintem fontosak a saját hagyományaink; nem szeretném, ha elveszítenénk őket. Ugyanakkor egyre több hallgatótól (és hallgatóról) hallom, hogy nagyon hasonlóan érez, mint ahogy a fenti komment 2. bekezdésében van. Kitartok mellette, hogy ez nem jó így.

Más: Vereskuti Bálint megjegyzését köszönöm - bennem is hasonlóan ambivalens érzések küszködnek. Meggyőződésem, hogy a selmeci hagyományok jók, de az is, hogy az utóbbi években félrecsúsztak, a hangsúly a vulgarítás irányába mozog. Szeretném, ha ez változhatna, ha a hagyományok visszanyernék régi értelmezésüket - és formájukat.

Még más: a mai évnyitón beszéltem a polgármester úrral (aki egyébként szintén faipari mérnök és egyetemi polgár, ha valaki nem tudná) - ő sincs elragadtatva attól, amit a városban a balekhét kapcsán tapasztalni lehet - hogy nagyon-nagyon finom legyek és nőies.

Higgyétek el, hogy valami itt nincs rendben.

marcee5 2009.09.03. 16:53:01

Szerintem az idei balekhét nagyon jó volt! Elöttem szólóhoz csatlakozva: Aki szivatásnak fogja fel az végigszenvedi (vagy lelép), aki pedig bulinak (ahogy én is) az élvezni fogja. Nem volt semmiféle itatás. Én is magamtól ittam. Ha valaki nem akart inni az nem itta meg, nem tolta le egyik firma sem a pogányok torkán a sört. Viszont abba van valami hogy ekselést kötelességnek érzi a pogány ha mondják neki, ezért megcsinálja. Ez pedig a tisztelet jele, ami a balekoktatás alapköve. A sör elsősorban 3 dologra jó balekhéten: 1. Feloldósás, mindent elvisel az ember 2. Kalória, túrához elengedhetetlen 3. Nedvesség, nem szárad ki az ember. Azt sem lehet mondani hogy mást nem tudtak inni a pogányok mert vihettek megukkal italt, sőt a firmák felkinálták kérés nélkül(!) az italjukat.

Viszont arra tényleg figyelni kellene hogy ne essenek át a firmák a ló másik oldalára. Mert ha nagyon szivatósra sikerül a dolog akkor a diákok megutálják a hagyományokat és pont az ellenkezőjét érik el a firmák, mint ami a balekhét célja. A pogányok pedig egy kalap alá veszik az összes firmát. Több kreatív, csapatépítős feladat kellene, legalább minden napra. A túrától kezdve kezd izgalmas lenni a balekhét. Előtte nagyon katonás és unalmas. Viszont kell a felkészítés rá, mert nehéz lenne szobából szabadulva elviselni egy egész napos túrázást. Valamint a firmáknak jobban kellene barátkozniuk a pogányokkal. Hiába mondják hogy bátran kérdezzetek, kérjetek segítséget, segítünk. A balekhét alatt úgy tünik hogy semmibe veszik a pogányokat, ezért nem mernek segítéget kérni. Egyfajta félelem alakul ki, ami nem a tisztelet.

Összeségében nagyon tetszett a balekhét, köszönöm az összes firmának akik részt vettek benne.

Jó szerecsét,
egy pogány

alfréd 2009.09.05. 00:02:49

Jó szerencsét!

Tény, hogy mindig van 1-2 elvetemült Firma ( eddig is volt és ezután is lesz), de nem ezt kell leszűrni a dologból.

A Firmák meg azért kemények, mert szemtelenek a pogányok. Az egyik pogány orvosi ellátásra szorult a 7 folyamán,rögtön be is vitték a kórházba ( semmi komoly baja nem volt), de ahogy ő beszélt az orvosokkal, szemtelen volt az ápolónőkkel, és beteg emberek előtt úgy viselkedett, hogy a Firmák álla leesett. És hozzátenném nem volt benne alkohol!!!! Sokszor nem hobbiból kemények a Firmák, hanem, azért hogy érezzék, hogy kikerültek az életbe, anyuci szoknya alól, aki nem kapott megfelelő nevelést!

Inni nem kötelező, a Fertő tóban se kötelező benni aki nem tud úszni, semmi nem kötelező.

Még egy gondolat: mindenki olyan balekhetet csinál amilyet ők láttak. Én sok balekhetet végignéztem már, és az aktuális Firmák balekhete pont olyan volt, mint amit ők kaptak/tanultak. Náluk kettő olyan főszervező volt aki közül egyikük már kibukott, a másikuk még ha jól tudom matekot tanul 6.évében, a személyiségükről meg ne is beszéljünk. Azt a példát én se követném!!!
Úgyhogy nyugodt szívvel kijelenthetem, hogy a leendő Firmák normális balekhetet fognak szervezni jövőre, mivel, az ő Firmaévfolyamuk is olyat szervett, olyan példát mutatott.

Jó szerencsét!

LejoBaci(R) 2009.09.07. 09:31:48

@alfréd: Hát, hogy is fogalmazzak finoman: én a tavalyi balekhéttől sem voltam elragadtatva. Akkor is jöttek a szülői panaszok, és akkor sem tetszett a hangnem. Azzal teljesen egyetértek, hogy mindenki a saját firmáitól veszi a példát, de úgy érzem, hogy ez minden társasággal romlik egy kicsit (mint egy sokszor másolt kazetta - ja, bocs, ezt ma már nem érti senki :-), és szép fokozatosan a béka feneke alá süllyedtünk - ezt a folyamatot szeretnénk most megállítani, illetve kissé magasabb szintről újraindítani.

Egy kicsit úgy érzem, az is a probléma, hogy a bejövő társaság nagyon vegyes. Van, akiknek ez a dolog így nagyon megfelel, de vannak olyan hallgatók, akik nagyon eltérő (bocs, csúnya leszek, de nem tudom másképp mondani: kultúráltabb) közegből érkeznek - ezek egyrészt általában nem "pimasz pogányok", tudják, hogy hogyan kell viselkedniük, másrészt pedig elborzadnak a balekhéten tapasztaltak miatt, és nagyon taszítónak találják azt. Hogy a korábbi, talán túlzottan negatív véleményemet tompítsam: rendben van, a pogányok egy része felé jó szolgálatot tesz a balekhét, de mi van a többiekkel? Ezek szerintem éppolyan fontosak, mint a társaság másik része, és ehhez képest ők nagyon negatív üzenetet kapnak...

Gegii 2009.09.14. 00:10:49

Jó szerencsét!

Hasonlóan egy korábban szóló emberhez, én is későn keresztelkedtem meg. Lehet azért volt ez így, mert én sem éreztem át a hagyományok szellemét, lehet hogy azért, mert engem is értek sérelmek, lehet hogy azért mert inkább tanultam az első félévekben...már nem is tudom (tényleg nem!)
Miután végeztem az egyetemen itt maradtam mint PhD hallgató és azóta is folyamatosan résztveszek a tanszékeken, a balekheteken (idein is voltam), szeretek bulizni stb.
Nekem az a véleményem hogy kapásból felügyelettel kéne kezdeni jövőre. Már évek óta megy erről a huzavona, de lépni eddig senki sem mert. Most remélem megtörténik! Egyébként nem értem a Firmákat: miért baj az ha oktatói felügyelet van. Hol sérti ez a Selmeci Hagyományokat? Miért vesznének el a Selmeci hagyománok ekkor?Szerintem az itteni oktatók nagy része képben van a hagyományokról, sokan itt végeztek. Ők is voltak fiatalok, megértik a dolgokat. Én már évek óta (hallgatói koromban is) söröztem együtt a tanáraimmal, és elhihetitek nem egyszer rúgtam be. Na nem mintha erre büszke lennék!:) Mióta PhD hallgató vagyok azóta sem éppen az angyali oldalamról vagyok "híres", de azért igyekszem a határokat betartani! Csupán azt akarom érzékeltetni, hogy ha a Firmák annyira tudják mit csinálnak, akkor mitől félnek? Akinek igaza van az nem fél, hanem kiteríti a kártyjáit. Máshogy is érzékeltetem: aki tudja a vizsgaanyagot, az tuti nem a végére marad a vizsgának, nem fél, hanem minél előbb túl akar lenni rajta, hogy minél előbb mehessen "lazítani". Ráadásul ha az oktatók is látnák hogy mi történik és az valóban jó, akkor meg ilyen "oktatói fenyegetések" sem lesznek és a probléma megoldva. Azonkívül ha egy oktató is lát egy olyan esetet, ami szülői panasszal végződik, akkor pont ő fog védelmezni a szülővel szemben. Megint egy plusz pont a Firmáknak, akik ezután felteszik a kezüket és azt mondják: oktatók is jelen voltak! Mennyi előny!
Szerintem itt másról van szó: arról van szó, hogy valóban van mitől félni. És ez még csak a kezdet. Az egyetemi bulikban is egyre több a verekedés és a kötekedés. Hallgató a hallgatóval. Több ilyen esetnek is voltam szem és fül tanuja, még belém is belémkötöttek, pedig én már akkor az egyetemen voltam amikor ők még az érettségit is csak poénnak tartották, mert még messze volt. Most Firmák lettek, akik isteni fényben tündökölnek. VICC! A tanszékek gyakorlatilag háborúban állnak nem is beszélek a karok közötti ellentétekről. Nem akarok most neveket mondani, aki akarja szívesen elmondom neki. Nekem megvan adva az e-mail címem, a nevem. Ehhez szorosan csatolnám utolsó gondolatomat (egy korábban szóló ember is említette): egyátalán nem tudom hova tenni azokat a kommentezőket, akik nem vállalják a nevüket. Hol marad a tisztelet? Hol marad a tisztelettel járó kötelesség? Ezeket a fogalmakat könnyű leírni...megvalósítani annál nehezebb.

Bencsik Gergely

LejoBaci(R) 2009.09.14. 08:05:32

@Gegii: Gergő, köszönöm a hozzászólásodat. Csak egy dologra szeretnék reagálni: én valahol megértem az anonimeket is (és valahol még bátorítom is őket): elvégre nem tudhatják biztosan, hogy mennyire vagyok jóindulatú, és ráadásul a blog nyilvános bárki olvashatja (tehát más oktatók, dékán, rektor, stb is.)

Szeretném hinni, hogy senkinek nem kell tőlem tartania csak azért, mert megmondja a véleményét, de ebben mások nem lehetnek biztosak. Emellett azt hiszem, még mindig él bennünk, a társadalmunkban egy elemi félelem az előző rendszer miatt... A kollektív emlékezetünkből még nem törlődött ki a fekete autó, az ÁVO, és ehhez hasonlók - még akkor sem, ha valaki már egyáltalán nem élt is abban a rendszerben...

Szóval: engem nem zavar, ha valaki nem vállalja fel a nevét, és az sem baj, ha nem ért egyet velem - csak annyit kérek, hogy kultúráltan, normális hangnemben osszuk meg a véleményünket - és azt hiszem, ez többé-kevésbé sikerült is. Ha valaki átlépi a határt, azt úgyis kimoderálom (eddig még senkivel sem kellett megtennem!)

Tilc 2009.09.14. 13:00:40

Jó szerencsét!

Először kezdeném azzal, hogy nem véletenül hívják diákhagyományoknak..
De hadd meséljek el egy történetet ha már itt tartunk. Történt, hogy felkért minket Firmákat a Tanulmányi Osztály, hogy a tanévnyitóra menjen egy Firma és egy balek, hogy beszédet mondjon az évnyitón. Szereztünk is egy balekot is, ám ekkor kiderült, hogy nekik elsőévesre, azaz pogányra van szükségük. A kezébe nyomtak egy beszédet, amiben a megszóltás Kedves balektársaim volt. Még a narrátor Papp Tibor számára is a beszédét hibásan írták meg, hisz a papírján az állt: "Negkérném xy elsőéves hallgatót, hogy a balekok nevében mondjon beszédet" Lehet, hogy sok tanár tisztában van a hagyományokkal, de amíg az egyetemi vezetés, ennyire nincs tisztában a saját hagyományaikkal se... Ezután akarunk tanári felügyeletről beszélni, ha azt sem tudják mi az a pogány..?
Miért nem hívjuk meg rögtön egyébként a szülőket is? Hátha még fogni akarják a kisfiúk kislányuk kezét sörözés közben?

Tilc 2009.09.14. 20:59:44

Szeretnék még valamit megkérdezni Bejó Tanárúrtól: Mérnöki készségek tárgynak a tematikájában milyen címszó alatt szerepel a közvélemény kutatás? Válaszát előre is köszönöm!

LejoBaci(R) 2009.09.15. 09:20:46

@Tilc:
Kedves Tilc!

1. Nos, ez egy érdekes kérdés, uis. pl. mindjárt felvetődik, hogy akkor miért is hívjuk a balekoktatást balekoktatásnak? A pogányokat az évnyitón, amióta az eszemet tudom, MINDIG balekként adresszálták (a mi időnkben is) - kvázi én ezt úgy tekintettem, hogy mintha a "pogány" kevésbé lenne "hivatalos" kategória, ezért nem használatos (különösen egy ilyen eseményen, ahol a sok külsős már eleve kapkodja a fejét, hogy nálunk nem gólyák, hanem balekok vannak, és kik azok a firmák, stb.) Én ezt nem tekintem akkora katasztrófának, mint te - ettől még az oktatók nagy része tisztában van azzal, hogy mi a pogány és a balek közötti különbség. Nem hiszem, hogy ez annyival csorbítaná a diákhagyományok értékét, mint pl. az, hogy sokan az egészet durvulásnak és ivászatnak tartják - mert kívülről csak ez látszik belőle.

2. A tematikában semmilyen címszó alatt nem szerepel, nem is része annak. Mindössze arról volt szó, hogy az első előadás végén levettem az oktatói ruhámat, felvettem a dékánhelyettesit, és tartottam egy közvéleménykutatást ezzel a mostanában sokakat izgató és fontos kérdéssel kapcsolatban. Ez ugyanabba a kategóriába tartozik, mintha bementem volna valaki másnak az órája végére, hogy valamilyen közérdekű információt megosszak, vagy egy kérdést feltegyek. A válaszadás titkos volt, név nélküli és önkéntes, és a válaszok egyébként többnyire pozitívak, amit egyrészt közzé is fogunk tenni (hogy mindenki láthassa, hogy a balekhét a legtöbb elsőéves számára jó dolog), másrészt pedig figyelembe fogunk venni a további "intézkedések" tekintetében.

Megtudhatom, hogy mi a problémád a közvéleménykutatással? Te nem szeretnéd, hogy kiderüljön, hogy mit gondolnak a balekhétről a résztvevő pogányok?

Tilc 2009.09.15. 09:46:06

Én sem tekintem igazából akkora katasztrófának, hogy így hívták őket, csak az ő szemszögükből lehet félreérthető, hogy eddig pogányoztuk őket, majd az évnyitón már baleknak hívják őket, és ezért lehetnek, akik ezzel "kereszteltnek" tekintik magukat. Persze aki tovább jár tanszékekre, annak ez a félreértés tisztázódik, aki nem az viszont tévhitben maradhat. Az, hogy ne használjuk a pogány szót egy évnyitó alatt ezzel egyetértek, de talán a balekot sem kellene pont ezért, lehetne őket egyszerűen csak elsőéveseknek hívni.

A közvélemény kutatással egyébként semmi bajom, talán még tényleg akár hasznos lehet mindenki számára a gyűjtött információ, de azért meglepett amikor meghallottam, hogy kitöltöttek egy ilyet az elsősök. Ettől függetlenül kíváncsian várom az eredményét.

Kornyik Kálmán Faipari mérnök 2009 2009.09.19. 01:53:02

Tisztelt László és (ezen bejegyzés miatt megsokasodott) ellentábora!

Sopronban sok minden megváltozott a balekhét, a firmák, a bulekok és még sokminden. De viszont nem tartom túl jó ötletnek azt, hogy tanári felügyelet mellett menjen a balekhét. Szerintem ez egy kicsit rontja a firmák tekintélyét: 1.) A pogány azt látja, hogy a fényben tündöklő Firmát ellenőrzése alatt tartja a Nagytestvér: ezért úgy érzi, hogy a Firma is gondoskodásra szorul. Ebből az okból kifolyólag nem fogja tisztelni a Firmát, hisz a setét pogácsa is tudja, hogy a rakoncátlan gyereket kell ellenőrizni nem pedig egy felnőttet. 2.) Pedagógiai tanulmányaimból merítve a fegyelmezés nem minden esetben hozza meg a várt eredményt. Ebben az esetben egy Firma fejével gondolkodva az is bekövetkezhet, hogy senki nem lesz aki vállalkozik a szervezésre, hiszen a Firmának is van tartása: "Nehogymár valaki ott sasoljon a hátam mögött!!!" "Mi vagyok én óvodás?" "Nem fog tisztelni a pogi!!!" Nos hát valljuk be a Firmáknak is igaza van. Mindíg van és lesz olyan Firma és bulek aki nem oda illik, de a többi jó akaratú Firmától és bulektól miért vegyük el ennek a hétnek a varázsát. Én személyszerint az OSZGYB tagja voltam vagyok és csak jót tudok elmondani, hisz olyan emberek vannak ebben a tanszékben akik sokat tesznek a zöldfülűekért. Hagyományok betartatása, gondoskodás, útmutatás, buli, jó kedv, összetartás nekem ez jött le akkor amikor megismertem a tagokat és bármikor kiállnék mellettük, hisz én is azt vallom, hogy át kell adni rendesen kopás nélkül a diákhagyományokat hisz így marad fenn.
Hogy idézzem az egyik előttem szólót:"Laci, darászfészekbe nyúltál" Ez egy igen kényes téma és nagyon összetett a probléma.
Szerintem ha a Tanárok is egy kicsit aktívabban részt tudnának venni a balekhétben (max tanácsadással és nem fegyelmezéssel) akkor a Firmák azt (ha szükség van rá) szívesen vennék és nem éreznék úgy hogy ez valamilyen fajta kényszer.
Másik megoldásként a pogányokból leendő balekok egyetemi éveik alatt történő mentális formálásával 2-3-4-5-6 év alatt ki lehetne szürni a destruktív elemeket és pozitívan hatni a monitor emberekre, akik befolyásolják a többi Firmát. Így lehetne elérni azt, hogy az általad említett túlkapások vagy mondvacsinált durvaságok megszünjenek.
Lehetne egy balekhét előtti konzultációt is tartani (Tanár-Firma sörözgetés) egy valamilyenfajta felvilágosítással egybekötve hogy a firmák mivel számoljanak ha bizonyos rossz személyi jogokat sértő magatartást folytatnak Ők vagy társaik. Így mindenki tudja, hogy milyen felelősség terheli.

Viszont melletted is kell, hogy szóljak Laci, mert valójában a inkorrekt Firmák keménykedése hatalmaskodása miatt a Tanári kar tartja a hátát. Két tűz között valóban nehéz megmaradni, de Ti Tanárok inkább a selmeci szellem mellett áltok ki és kollektívan véditek a hagyományokat és a Firmákat is. EZÉRT IGEN NAGY TISZTELET JÁR A TANÁROKNAK!!!!!! Viszont ez valóban nem korrekt dolog azon bizonyos firmák részéről (tisztelet a kivételnek) akik ilyen rossz módon próbálják kiélni hatalomvágyukat vagy elnyomott vágyaikat. Mondjuk én kevés ilyen firmával találkoztam, de valóban vannak ilyenek is.
EZÚTON KÉREK MINDEN FIRMÁT HOGY A TANÁROKAT IS HALLGASSA MEG!!!!
Remélem segítettem hozzászólásommal ezt a bejegyzést.

Jó szerencsét!

Kornyik Kálmán Faipari mérnök 2009 2009.09.19. 02:06:03

Ranglétráról pedig annyit ha valaki nem tudná:

Pogány vagy Bulek az aki Sopronba megkezdi tanulmányait és még nem avatták balekká.
A bALEK avató után balekká válik a muki.
A második évbe lépve Kohlenbrenner azaz szénégetővé lép elő a mókus.
Harmad évben Firmává fényesedik az illető (persze minden Firma tudja, hogy balekből nem lesz Firma).
A valétálás után Filiszter, majd az évek múlásával Veterán, majd Ultra Szupra Veteranisszimusz. Legalábbis ez így volt eddig.
Egyébbként meg a Firmáknak minden utánuk következő évfolyam diákjai balekok (2001-ben így mondták).

A balek megnevezés egy évnyitón szerintem korrekt, mert bizonyos vallási felhangja van a pogánynak és lehet hogy valakit sérthet ez. Igazad volt Laci.

Üdv: Kornyik

Kornyik Kálmán Faipari mérnök 2009 2009.09.19. 02:09:21

A változásokról még annyit, hogy: EGYSZER FENT, EGYSZER LENT. Ez olyan mint a szinusz görbe a Decart féle koordinátarendszerben.

Üdv: Kornyik

a. Kishaver 2009.11.07. 10:18:05

Jó szerencsét!

A minap kaptam egy körlevelet a BARÁTAIMTÓL, ezzel a blog linkkel. Az utolsó hozzászólás nagyon régen keletkezett. Lehet, hogy már senki nem is fog olvasni, talán nekem nekem megnyugvás, ha írok pár mondatot.

Mélységes döbbenettel olvastam az első cikket és a reagálásokat is. Nem kívánok egyik félhez sem húzni, hiszen mindkét féllel szimpatizálok!

Apró történet: Anno természetesen részt vettem a balekoktatáson. Igaz 5 évvel később, 20 alatti létszámmal végzett az évfolyamunk (2001-ben) és lehet ennek is köszönhető, hogy komoly baráti szálak tartanak minket össze. Csak remélem, hogy minden évfolyamban meg van ez az összetartás. Ettől eltekintve én tartom az álláspontom, hogy a hagyományoknak nagyobb szerepe volt ebben. Évfolyamtársaimmal és barátainkkal napi szinten tartjuk a kapcsolatot. A modernizálódott Világban köremailek sora fut végig rajtunk különböző témákkal, de szakítunk időt minden év februárjában egy egy összejövetelre is, ahová egyre többen a családjaikat is elhozzák. Esténként kulturáltan iszogatunk és 8 év után is vannak kantuszaink, nótáskönyveink és nótáink.

KÉREK MINDENKIT (TANÁRT, FIRMÁT, BALEKOT), HOGY NE HAGYJÁTOK EZT ELÚSZNI!!! SZERETNÉM, HA A GYERMEKEM IS RÉSZT VEHETNE EGY SZÍNVONALAS EGYETEM SZÍNVONALAS BALEKOKTATÁSÁN!!!!

Kérdés: Miért nem a megoldáson gondolkodtok? Szerintem a fenyegetés nem az.

Ötlet 1: Ha a "többször másolt kazetta" minősége romlik, akkor talán meg kellene keresni az eredetit (leporolni) és abból csinálni egy másolatot nem??? Oltári szabású balekhetet lehetne csinálni a következő évben, ahol az öreg firmák, veteránok részt vennének szervesen és nem csak 1-1 meghívott mesélne 2-3 órát a múltról. Az nem segít. Biztos vagyok benne, hogy lehet találni olyan vállalkozó kedvű veteránt, akik vagy szabadságot vennének ki, vagy talán megtehetik, hogy cégükből egy hétre eltűnjenek egy felszabadult hétre. Ez mindenkinek csak megtérülhet.

Várom a tovább javaslatokat!

Üdv: Koncz Péter a. Kishaver

LejoBaci(R) 2009.11.10. 17:20:51

@a. Kishaver: Kedves Péter!

Csak jelezni szeretném, hogy elolvastam a hozzászólásodat és köszönöm. Sajnos jelenleg nem érek rá részletesen reagálni, de az összes hozzászólás formálja a véleményemet, ezért hálás vagyok értük.

Üdvözlettel: BL

a. Kishaver 2009.11.13. 19:42:26

Üdv!

Ooopsz, csak mi beszélgetünk? Mások nem olvassák ezt a blogot??? Vagy nem reagálnak? Kár, mert oltári probléma lappang a falak közt....

Nem volt időd.....hmmm....ennyi....

Pedig nagyon érdekel a további fejlemény. Igaz sokat nem tehetek jelen helyzetemben és pozíciómban, de nem zárkózom el semmi elől.

Itt annak/azoknak kell lépni, aki/akik közel áll/-nak a tűzhöz!

Továbbá most még csak november van. Miért nem lehet az ötletelést elindítani azonnal? Miért nincs erre idő? Simán ki lehetne próbálni, hogy mik azok a dolgok, ötletek, amik működhetnek majd a következő balekhéten. Tök jó tesztelési idő lenne még ez az év. Augusztus 20.-án már felesleges lesz összedugni a buksikat.... Megvárjuk míg az idei kazetta is lerongyolódik? Gyerünk Firmák, nektek is szól!!!!

Jó szerencsét!

LejoBaci(R) 2009.11.16. 09:25:58

@a. Kishaver: Az a helyzet, hogy mások is olvasták - amikor megjelent a bejegyzés, akkor mindenféle csúcsokat döntött az olvasottság. Mostanára a téma kissé elült

DE

Javaslom, hogy tekintsd meg a legújabb behegyzést - ez valószínűleg újra fog majd érdeklődést kelteni.

Azt, hogy nem volt időm, szó szerint értem. Napi 10-12 órát dolgozom, aztán általában még otthon is folytatom. Rengeteg dolog van, ami borzasztóan fontos lenne, és csak nézek utána, mint az a bizonyos rinocérosz a gyorsvonat után. Sajna.

Ennek megfelelően, az ötletedet is egy kicsit ilyesminek éreztem - afféle értelmes és értékes dolognak, ami viszont a jelenlegi helyzetemben inkább nyűg... Viszont, ahogy egyre jobban gondolkozom rajta, egyre izgalmasabbnak tűnik. Mi oktatók mondhatunk bármit, mert a hallgatók a lelkük mélyén, tudat alatt meg vannak győződve róla, hogy mi erről semmit se tudhatunk (mert az kizárt, hogy valaha mi is pogányok, balekok, firmák lettünk volna - ez csak legenda :-))), de talán ha néhány igazi régi hallgatót össze lehetne szedni, az autentikusabb lehetne a számukra.

Igyekszem dolgozni rajta, esetleg Te is piszkálhatsz vele időnként, hogy, na, hogy is áll ez a dolog?

Még egyszer, köszönöm a javaslatodat:

BL

Tilc 2009.11.18. 12:02:42

Jó szerencsét!
@a. Kishaver: Reagálok én is, mint aktuális Firma.
Ha valamit én is szeretnék, akkor az mindenképp az, hogy a Te gyereked és tényleg megkaphassa ugyanazt, amit mi megkaptunk. Azonban sajnos pont ezaz, ami problémás. Amit mi, idén a balekhéten és azóta tettünk, többségében az a szellem volt, amit mi is megkaptunk Firmáinktól. Bizonyára voltak félresiklások, "túlkapások", néha igazságtalan döntések, de ami két éve nálunk nem váltott ki ekkora felháborodást, az most igen. Ennek az oka nyilván nem az, hogy blog írnak róla, vagy hogy a Tanárúr kifejti véleményét, de nem is feltétlenül, hogy mi lettünk volna keményebbek. Egyszerűen, amit elfogadtak korábban, vagy megtűrtek, abból a kor változása lassan nem kér.
Az ötletet, a régi diákok előtérbe kerüléséről támogatom, bár kicsit más módon. Szerintem valóban nem rossz ötlet, ha egy fórum, vagy beszélgetés keretében régi diákok leülnek a balekhetet szervező Firmaévfolyammal, és beszélgetnek velük. Elmondják tapasztalataikat, elmondják, hogyan volt az ő idejükben, ötleteket adnak. A balekhéten való részvétel nem feltétlenül előnyös, hiszen az ő ottlétükkel a pogányok szemében az aktuális Firma tekintélye ásódik valamilyen szinten alá.
Jó szerencsét!

LejoBaci(R) 2009.11.18. 13:45:46

@Tilc:

1. A múlt hétvégén volt a 30 évvel ezelőtt végzett hallgatók évfolyamtalálkozója. Ott nyilatkozott úgy az egyik faipari mérnök, hogy majdnem fogta és hazavitte a gyerekét, amikor megtudta, hogy mi történik a balekhéten. Nem én beszéltem vele, nem tudom, hogy mi volt a probléma, de ez egy olyan valaki volt, aki jól ismerte a diákhagyományokat, még 30 évvel ezelőttről - szerintem jobban, autentikusabban, eredetibben, mint Ti, vagy akár én. Valami nincs rendben. Ez biztos.

2. Már két évvel ezelőtt is voltak problémák, sőt, öt évvel ezelőtt is, csak eddig senki nem próbált semmit tenni. Szerintem a dolgok szép lassan, fokról-fokra csúsznak lefelé. Nem a legutóbbi balekhét volt olyan kirívóan szörnyűbb mint a többi - egyszerűen csak fokozatosan egyre inkább átmegy egyfajta gólyatáboros-szivatósdiba, az értékes, értelmes hagyományok helyett. Mostanára a problémák kibukkantak a felszín alól, és próbálunk valamit tenni velük.

3. Első körben én is inkább azt támogatnám, hogy tartsunk egy a Kishaver által javasolthoz hasonló fórumot. A régi firmák jelenléte a balekhéten szerintem gyakorlatilag is kevéssé megvalósítható (ki fog ezért 1 hét szabadságot kivenni?), és valóban zavaró lehet a firmaévfolyamnak - bár szerintem az, ha ők tiszteletet mutatnak az ur-ur-...grosse-firmák iránt, inkább csak bemutat valami pozitívat a legendás firma-balek kapcsolatból, ezáltal inkább erősítve a selmeci szellem (és ezen belül a firmák) iránti tekintélyt.

LejoBaci(R) 2009.11.18. 14:04:38

Csak szeretném jelezni, hogy időközben felkerült a balekhét értékelésének az eredménye is. Megtekinthető itt:

oktdh.blog.hu/2009/11/16/balekhet_ertekeles

LejoBaci(R) 2010.08.30. 17:00:34

Egy érdekes és tanulságos komment érkezett, amit valamilyen oknál fogva nem ide, hanem egy másik bejegyzéshez írt a kommentező. Reagáltam is rá, megtekinthető itt:

oktdh.blog.hu/2009/06/30/de_en_annyit_tanultam#comments

(ld. utolsó 2 komment)

guberlad 2010.08.31. 11:42:12

Köszönöm szépen válaszát! Elnézést, hogy rossz helyre írtam véletlenül. Az már megnyugtató számomra, hogy foglalkoznak a problémával. Ennél reméljük, hogy már csak jobb lehet, ugyanis az iskolát magát nagyon kedveli a testvérem. A tanulság talán csupán az, hogy a jövőben egyértelművé kell tenni, hogy ez nem kötelező. Biztosan kiváló erdész, faipari mérnök lesz a diákokból a balekhét mellőzése ellenére is. Sikeres tanévet kívánok.

bape73 2011.02.02. 16:18:56

Jó szerencsét!

Első éves faipari mérnök levelezős hallgató vagyok, megtapasztalva ennek az oktatási formának az összes előnyös ill. hátrányos oldalát.
Itt most a hagyományokhoz kapcsolódva megemlíteném, hogy sajnos ez az, amiből minket, levelezősöket –úgy néz ki, hogy - „kifelejtettek”.
Nekünk nincs balek hét (még balek nap sem), nem keresztelkedhetünk, nincs egy árva firma sem, aki kíváncsi ránk, nincs nótáskönyvünk és balek nevünk sem.
Tudom, hogy nálunk ezt nehezebb megoldani, de szerintem nem lenne lehetetlen. Személy szerint én örültem volna neki, ha az első héten (akkor még nem kell ZH-ra készülni) egy balek nap alkalmával kicsit beavatnak a selmeci hagyományokba.
Az is igaz, hogy mi „csak” levelezősök vagyunk, de legtöbbünk, már most is a fások nagy családjához tartozik, és legtöbbünk tényleg a szakma iránti szeretetből van itt, és nem azért, mert csak ide vették fel.
Remélem lehet ezen az állapoton változtatni.
Péter

Kornyik Kálmán Faipari mérnök 2009 2011.04.07. 23:02:58

Csatlakozom az előttem szólóhoz. Dr. Hantos Zoltán Barátom az építési tanszéken szerintem tud segíteni.

Kornyik Kálmán ex levelezős hallgató
jelenleg faipari mérnök
0620/22-77-963
süti beállítások módosítása