HTML

Egy dékánhelyettes sirámai (és örömei...)

A Faipari Mérnöki Kar oktatási dékánhelyettesének blogja - hátha valakit érdekel...

Friss topikok

  • bape73: Jó szerencsét! Tisztelt Dékánhelyettes Úr! Kár, hogy a blog aktivitása nagyon csekély, viszont ör... (2012.08.03. 23:09) Levelezősök vs. nappalisok
  • The Miz: Nekem szerencsére már 2. vizsgaalkalommal meglett méghozzá hármas jeggyel jutalmazott a tanár úr ... (2011.11.16. 18:28) Hogy lehet a Kánnárnál kettest kapni?
  • Kornyik Kálmán Faipari mérnök 2009: Csatlakozom az előttem szólóhoz. Dr. Hantos Zoltán Barátom az építési tanszéken szerintem tud segí... (2011.04.07. 23:02) Balekhét... grrrr!
  • LejoBaci(R): @bape73: Úgy néz ki, kicsit felpörögtek az események, így hamarosan születhet újabb bejegyzés is..... (2011.02.02. 10:03) A dékánhelyettes is emberből van...
  • aye davanita: Jó Szerencsét! Én pedig nem szeretném arra "kihegyezni" az álláspontomat, hogy "azok más idők volt... (2011.01.24. 22:09) Selmec, Selmec, sáros Selmec...

Linkblog

2009.03.28. 00:14 LejoBaci(R)

"Alapozó" tárgyak?

No, erről az utóbbi időben rengeteget vitáztunk - oktatókkal, hallgatókkal, az iparral, kívülállókkal. A kérdés teljesen jogos: mi szüksége van egy felsőfokú végzettséggel rendelkező szakembernek, akár egy mérnöknek is matekra, fizikára, mechanikára? Főleg: mi szükség van azokra az ismeretekre, amiket az egyetemen tanítanak?

Tény és való: nagyon kevés olyan Faipari Mérnököt ismerek, aki az egyetemről kikerülve bármikor is másodfokú differenciálegyenletek megoldásával kereste a kenyerét, vagy a Bernoulli egyenletet napi rendszerességgel alkalmazta volna. Ha elő is kerül a matek, fizika vagy kémia valahol, az általában a legegyszerűbb dolgokra korlátozódik (mondjuk elsőfokú egyenletek megoldása, trigonometria, stb.) Még azt sem mondhatjuk, hogy a szaktantárgyak megértéséhez elengedhetetlenek a magasabb természettudományi ismeretek. De akkor meg minek szivatjuk a hallgatókat a magasabb matematikával, fizikával, mechanikával?

Ha hiszitek, ha nem, ezzel kapcsolatban még a Kar oktatói között sincs egyetértés. Egyesek teljesen "pragmatikusan" gondolkoznak (még olyan extrém véleményt is hallani, hogy a mai gyerekeknek tulajdonképpen már kézzel írni sem kellene megtanulniuk), míg mások azért kissé óvatosabbak ezzel a kérdéssel kapcsolatban. Hosszas gondolkozás után úgy döntöttem, hogy inkább az utóbbiakkal értek egyet, és azt is megmondom, hogy miért:

- Bár igaz, hogy az ismeretek egy jelentős részét közvetlenül nem hasznosítják a mérnökök, közvetetten mégis hozzájárulnak ahhoz, hogy megértsék az egyes jelenségek hogyanját és miértjét - hogy kialakuljon az a nehezen meghatározható dolog, amit úgy nevezünk, "mérnöki szemlélet". Egy jó példa erre a rugalmas szál differenciálegyenlete szilárdságtanból; bár valószínűleg ma már én sem tudnék megoldani egy ilyen feladatot, de amikor arról gondolkozom, hogy milyen lesz egy bizonyos gerenda lehajlása, ha az bizonyos terheket hord, akkor "tudat alatt" éppenséggel ezt az egyenletet használom - persze végtelenül leegyszerűsített, és egy speciális helyzetre megoldott formában. Ehhez persze először meg kell érteni ennek az egyenletnek a mibenlétét...

- Igaz, hogy a legtöbb mérnök inkább csak a középiskolás matematikai és fizikai ismereteket hasznosítja a mindennapi munkájában, ezeket viszont tapasztalatom szerint készségszinten nem tanuljuk meg a középiskolában. Mivel a felsőfokú tanulmányok során ezeket napi szinten, rengeteget használjuk, ilyenkor válik a vérünkké (azaz ilyenkor "internalizálódik", ahogyan ezt szakkifejezéssel mondani szokták.)

- A természettudományi tárgyak hallgatása alatt rengeteg feladatot, problémát kell megoldani - ez fejleszti az általános problémamegoldó készséget, ami nagyon fontos egy mérnök számára.

- Bár a hallgatók ezt szeretik a legkevésbé hallani, de ezeknek a tárgyaknak nagyon fontos szerepe van a színvonal általános megtartásában. Igen, ez az egyik fontos különbség a mérnök és az "egyszerű halandó" között: az előbbi valahogyan keresztülverekedte magát a matematika, fizika, mechanika és egyéb alapozó tárgyak akadályain, és ez önmagában is garancia, hogy rendelkezik egy bizonyos szürkeállománnyal. Bár ez kissé mondvacsináltnak tűnhet, de pl. biztos, hogy a MAB (Magyar Akkreditációs Bizottság - ők ellenőrzik, hogy az egyes képzések szintje, és az oktatók felkészültsége megfelelő-e) is szóvá tenné, ha ezeket a tárgyakatat a mérnöki képzésből kihagynánk.

- És talán a legmeglepőbb dolog: a közelmúltban kikértük a faipar néhány prominens képviselőjét, hogy mondják el a véleményüket a képzésünkkel kapcsolatban, mi jó, min kellene változtatni, stb. Sokan azt vártuk, hogy az egyik kritika éppen ez lesz: hogy a képzés túl elméleti, ezekre a tárgyakra nincs szükség. Ehhez képest az egyik olyan dolog, amiben szinte teljes volt az egyetértés: semmiképpen se engedjük le ezeknek a tárgyaknak a szintjét (ha volt is kritika, az éppen arról szólt, hogy az utóbbi években fellazult a természettudományos képzés!) 

Ezért, akár tetszik, akár nem, úgy tűnik, ezekre az ismeretekre, tantárgyakra egy mérnöknek igenis szüksége van...

6 komment

Címkék: mérnök színvonal természettudomány problémamegoldás mérnöki szemlélet mérnöki készségek alapozó tárgyak


A bejegyzés trackback címe:

https://oktdh.blog.hu/api/trackback/id/tr601030334

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Kornyik Kálmán Faipari mérnök 2009 2009.05.25. 16:07:35

Tisztelt László!

1000 százalékban igazad van. A matek, fizika, mechanika tárgyak kellenek és legfőképpen a szakmai szigorlat. Ezek a tárgyak teszik mérnökké a hallgatót. Ezt addig senki nem fogja megérteni amig ki nem kerül az életbe és nem szembesül a problémákkal. A probléma könnyen megfogalmazódik, de a megoldásokhoz tudás kell. Ezt pedig meg kell szenvedni. Bárcsak újra szenvedhetném azokat az időket (huuuu húúúúú de rég vót, de szép vót, elég is vót).

Vivát Üzem!

Kornyik Kálmán Faipari mérnök 2009 2009.07.05. 14:41:02

Mindenkinek ajánlok egy oldalt. Igaz gépészeknek szól, de aktuális problémát boncolgat. Figyelem!!!! Matekról és annak fontosságáról szól a cikk. A weboldal címe:

www.mernokujsag.hu/index.php?tkod=4655&tcim=A gépészmérnök és a modern matematika&ev=2009&szam=7&honap=JúLIUS&n=90

Jó szerencsét!

Kornyik Kálmán Faipari mérnök 2009 2009.07.31. 15:42:54

Tisztelt László! Kedves blog olvasók!

Elsősorban azokhoz szeretnék igazából szólni, akik nagyon elhatárolják magukat a tantárgyak szakanyagainak megtanulásától legfőképpen matek és mechanika. Becsülettel bevallom, hogy matek és mechanika szigorlatomra a legcsodálatosabb jegyet kaptam: 2. Nem szégyellem magam ezért, de inkább elmondom nehogy álszentnek véljenek. Igaz, hogy kevés idő alatt kellett megtanulni egy hatalmas anyagrészt, de azt is be kell vallanom (vallanunk?!), hogy tanulhattam (tanulhattunk?!) volna többet is. Szerintem mindenki tudna egy kicsivel több időt is ráfordítani erre a két igen kemény tantárgyra.

MEGÉRI!!!

A mai napon kaptam meg a határozatot miszerint kamarai tag lettem. Nagyon örülök ennek a lehetőségnek, ugyanis itt van lehetőség a továbbfejlődésre. Valószínű lesz olyan aki megkérdezi hogy minek továbbfejlődni? Megsúgom nekik, hogy ez a szakmai siker egyik alapja.
Szükség van az alapozó tantárgyak mélyebb megtanulására, mert arra építkezünk. Az önfejlesztés alapköve az amit a múltban elsajátítottunk. Fejlődés nélkül nincs jövő és siker. Tisztelettel kérek mindenkit, hogy próbáljon minnél több ismeretet elsajátítani és ne féljenek a tanárok elé állni kérdésekkel és kérésekkel, mert ezzel nemcsak a tanárokon segítenek, hanem a diákok saját magukon is. El kell mondanom, hogy igen szép reform kezd most végbemenni a faipari mérnökképzésben köszönhetően mindekinek aki a tantervet átalakította, mert amit olvastam az igen izgalmas és bizalomgerjesztő, illetve nagyon innovatív.

A nagyvilágban elterjedt egy technika (vagy inkább stratégia), melye elérhetővé válnak célok és álmok. Ez a megoldás egyes emberekben rossz érzést is kelthet, de kellő higgadtsággal pozitívvá válhat ez az érzés. Ez a technika nem más mint a kényszer. Egyes sikeres emberek rákényszerítették magukat bizonyos dolgokra, hogy elérjék céljukat, és ha nem is azonnal, de egy kis időn belül beért a siker. Én is el kezdtem használni ezt a technikát és úgy látszik bevált.

A kamarai (aktív!!!!) tagsággal rákényszerítettem magam a fejlődésre, régi tananyagok átismétlésére, újdonságok megismerésére és így biztosítom a nyugodt és problémamentes jövőmet, mind szakmában mind magánéletben. A kamarai tagságot mindenkinek ajánlom: kapcsolatok, szakmai pezsgés, lehetőségek tömkelege, stb. Ezzel kapcsolatban nyugodtan megkereshet bárki.
Szolnok megyében annyival jobb a helyzetem, hogy itt alig foglalkoznak faiparral (alig? sehogy szinte). Ilyen szempontból szerencsém van.
Rengeteg faipari téma kapcsolatban áll az építőiparral: nyílászárók, bútorok, I tartók, faházépítés, stb. Ezekkel a témákkal kapcsolatban egy előadássorozat kialakítását tervezem és fogom is megvalósítani.

Remélem nagyon nem tértem el a tárgytól, de csak azt akartam kifejezni, hogy miért is fontosak az alapozó tantárgyak.

Üdv mindekinek és jó tanulást! Jó szerencsét!

LejoBaci(R) 2009.07.31. 17:29:50

Kedves Kálmán!

Mindig nagyon örülök a bejegyzéseidnek, és csak remélni tudom, hogy minél többen megszívlelik a tanácsaidat. Mi nagyon izgatottak vagyunk az új tantervekkel kapcsolatban, és reméljük, hogy ezt a lelkesedést sikerül átragasztani az új hallgatókra is - olyan jó lenne lelkes, tanulni vágyó, tudásukra büszke diákokat tanítani!

Kornyik Kálmán Faipari mérnök 2009 2009.09.19. 02:17:53

A már aktív mérnökök körében nem ártana egy felmérés a már tárgyalt Mérnök Továbbképzésről.

Üdv Kornyik

Kornyik Kálmán Faipari mérnök 2009 2009.12.14. 01:34:47

Tisztelt László!

Úgy látom csendes a blog.

üdv: Kálmán
süti beállítások módosítása