HTML

Egy dékánhelyettes sirámai (és örömei...)

A Faipari Mérnöki Kar oktatási dékánhelyettesének blogja - hátha valakit érdekel...

Friss topikok

  • bape73: Jó szerencsét! Tisztelt Dékánhelyettes Úr! Kár, hogy a blog aktivitása nagyon csekély, viszont ör... (2012.08.03. 23:09) Levelezősök vs. nappalisok
  • The Miz: Nekem szerencsére már 2. vizsgaalkalommal meglett méghozzá hármas jeggyel jutalmazott a tanár úr ... (2011.11.16. 18:28) Hogy lehet a Kánnárnál kettest kapni?
  • Kornyik Kálmán Faipari mérnök 2009: Csatlakozom az előttem szólóhoz. Dr. Hantos Zoltán Barátom az építési tanszéken szerintem tud segí... (2011.04.07. 23:02) Balekhét... grrrr!
  • LejoBaci(R): @bape73: Úgy néz ki, kicsit felpörögtek az események, így hamarosan születhet újabb bejegyzés is..... (2011.02.02. 10:03) A dékánhelyettes is emberből van...
  • aye davanita: Jó Szerencsét! Én pedig nem szeretném arra "kihegyezni" az álláspontomat, hogy "azok más idők volt... (2011.01.24. 22:09) Selmec, Selmec, sáros Selmec...

Linkblog

2011.03.02. 16:09 LejoBaci(R)

Hogy lehet a Kánnárnál kettest kapni?

A fenti kérdést az egyik hallgatónk tette fel Facebookon, akinek a nevét inkább elhallgatnám. A jelenlegi, katasztrófális mechanika eredmények tükrében a kérdés teljesen jogos - én most megkísérlem megválaszolni.

Nemrégiben a hallgatók kérésére szerveztünk olyan vizsgát, amely nem csak egy oktató, hanem vizsgabizottság jelenlétében zajlott (megj.: aki adott tárgyból több alkalommal tett sikertelen vizsgát, az kérheti ezt a lehetőséget a Tanulmányi és Vizsgaszabályzat 77.§ (10) bek. alapján). Ezen nekem is volt szerencsém részt venni, és saját szememmel meggyőződni arról, hogy vajon miért is olyan nehéz egy mechanika vizsgát teljesíteni - már attól eltekintve, hogy ez eleve egy húzós témakör.

Egy ilyen, bizottság előtt végzett vizsga természetesen csak részben tudja visszaadni egy normál vizsga körülményeit, és a megjelent hallgatók száma is elég alacsony volt ahhoz, hogy pontos képet kapjunk a kialakult problémákról. Ennek ellenére néhány nagyon fontos dologra egyértelműen fény derült.

Hadd kezdjem ezzel: a hallgatók tanultak. A felkészültségük változó volt; volt aki többet, volt aki kevesebbet, de valamennyien tanultak. A probléma nem itt van, hanem abban áll, hogy a matematika, mechanika és fizika tantárgyaknál a tanulás önmagában sajnos nem elég. Legalább ennyire fontos – talán még sokkal fontosabb – az anyag megértése, és, bizonyos mértékig, a készségszintű elsajátítása. Ezzel kapcsolatban a vizsgán résztvevő hallgatók közül mindenkinek komoly hiányosságai voltak – és véleményem szerint az igazi probléma itt van.

Ezekből a természettudományos tárgyakból hiába tanul meg az ember bizonyos szövegrészeket, vagy akár képleteket, rajzokat is. Abban a pillanatban, ahogy a tanár belekérdez bármibe, sajnos még a legjobb memóriájú hallgató is azonnal meg van lőve. Lehet, hogy a hallgató méltánytalannak érzi, hogy, miután szinte hibátlanul felrajzolt egy ábrát a jegyzetből, az oktató mégis nullának tekinti a teljesítményét, mindössze azért, mert nem tudta, hogy az erőkar mindig merőleges az erőre – de az a helyzet, hogy ha valaki ezt nem tudja, nem érti, akkor semmire sem megy az összes megtanult tananyaggal! Ilyen erővel akkor inkább ne tanítsunk mechanikát, matematikát, fizikát; a gond csak ott van, hogy ezek nélkül a mérnökképzés elképzelhetetlen.

A címben feltett kérdésre a válaszom a következő: úgy lehet, hogy mindent, amit tanultok, pontosan meg kell, pontosan meg kellene érteni! Annál a 3 hallgatónál, akik a bizottság előtt vizsgáztak, én elsősorban ezt hiányoltam: úgy érzem, hogy régen feladták, hogy megértsék a dolgokat – sajnos most már a legjobbak is.

A legfontosabb tehát az lenne, hogy mindent - hangsúlyozom: mindent! - próbáljatok megérteni. Emellett - Kánnár tanár úrral is elbeszélgetve - további összetevőket is javasolnék siker "receptjéhez":

  1. Először is: a mechanika megértéséhez elengedhetetlenek a matematikai és fizikai alapok. Egyrészt tisztában kell lenni bizonyos magasabb matematikai fogalmakkal is, de ennél még fontosabb, hogy az alapműveleteket, az egyenletrendezés szabályait, az alapvető trigonometriai összefüggéseket csuklóból kell alkalmazni. Ha ez nem megy, akkor aligha reménykedhettek benne, hogy érteni és követni tudjátok a mechanikát. Ez afféle "nulladik kritérium".
  2. Másodszor: a mechanika, bár természettudományos alapozó tárgy, de a mérnöki gyakorlatban ebből nagyon sok mindent kell alkalmazni is. Ezért elengedhetetlen, hogy a feladatokat, számításokat minél többet gyakoroljátok. A szorgalmi időszakban heti rendszerességgel kellene erre időt fordítani; a házi feladatokat saját magatoknak megoldani, és lehetőleg még azon túl is, addig gyakorolni, amíg megértitek, sőt, alkalmazni is tudjátok az ismereteket. A vizsgaidőszakban, kampányszerűen végzett magolás ehhez egész egyszerűen nem elegendő.
  3. Jelenlét az órákon - testben és lélekben egyaránt. Ezeket a dolgokat sokkal nehezebb könyből megérteni, mint egy húsvér oktatótól - akitől alkalmasint akár kérdezni is lehet!
  4. Az Intézet munkatársai - Kánnár tanár urat is beleértve - örömmel várják a kérdéseiteket, akár előadáson, akár gyakorlaton, és órán kívül is szívesen konzultálnak Veletek. Fontos lenne viszont, hogy ezzel a lehetőséggel idejében éljetek, lehetőleg még az első Zh, vizsga előtt. Persze kérdezni csak akkor lehet intelligensen, ha az anyaggal már kicsit foglalkoztatok is...
  5. A mechanika oktatók emellett nagyon nagy problémának tartják, hogy legtöbben nem is mennek el vizsgázni abban a félévben, amikor az aláírást megszerzik. Véleményük szerint egy későbbi félévben, CV-n drasztikusan csökkennek az esélyeitek, mert egyre jobban elfelejtitek a gyakorlaton tanult ismereteket, így újra kéne tanulni, nem csak az elméletet, de a gyakorlatot is hozzá. Érdemes mindent elkövetni, hogy a vizsgát lehetőleg ugyanabban a félévben teljesítsétek, amikor a gyakorlatot - így sokkal több az esélyetek a sikerre. 

 Ha azt a kérdést akartam megválaszolni, hogy hogyan lehet mechanikából kettest szerezni, akkor már túl is lőttem a célon. Meggyőződésem, hogy ha valaki a fentieket komolyan veszi, és igyekszik így hozzáállni a mechanika tanuláshoz, akkor akár négyest, vagy - horribile dictu! - jelest is szerezhet a mechanika vizsgán - Kánnár tanár úrnál, vagy bárki másnál. Sőt, ami talán ennél is fontosabb: a mechanika lehet érdekes, elgondolkodtató, akár sikerélmények forrása is - ehhez azonban bele kell fektetni az energiát.

A fentiek mellett jelenleg keressük a módját, hogy még milyen eszközökkel lehetne elősegíteni a sikerességet mechanika tantárgyból - ha ezzel kapcsolatban valamilyen ötletetek van, írjatok e-mailt, vagy kommentezzetek!

10 komment

Címkék: előadás tanulás vizsga felelősség érdeklődés színvonal természettudomány értelem osztályozás problémamegoldás alapozó tárgyak


A bejegyzés trackback címe:

https://oktdh.blog.hu/api/trackback/id/tr762704512

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

gyaros 2011.03.06. 19:30:20

tudom, hogy az alábbiak nem kapcsolódnak szorosan a mechanikához, ezért elnézést kérek.

az emk-n a tanulmányaikat befejezők fele nem kapott diplomát:
"Az Erdőmérnöki Karon a 2010 december 7 - 21. között lezajott sikeres záróvizsgák után 31 fő vehette át oklevelét és 30 fő kapott igazolást nyelvvizsga hiányában. " www.emk.nyme.hu/

ők tovább gyúrhatnak a nyelvvizsgára.
vagy elmehetnek érte az ecserire: tv2.hu/magellan/video/hamis-diploma-es-nyelvvizsga-nyomaban
("az Oktatási Hivatal becslése szerint minden tizedik nyelvvizsga hamis Magyarországon" www.kozszolga.hu/hirek/nyelvvizsga-diploma)

pár év múlva már azt a néhány diplomát se kell kiosztani, ha ilyen szépen haladunk ...tovább a lenini úton.
hajrá!

valami okból a kormány sem számol az NYME-vel hosszabb távon. egyszerűen megszünteti vagy ellehetetleníti a működését? bizonyára rövidesen megtudjuk!
www.eduline.hu/felsooktatas/20110217_felsooktatas_finanszirozas_pokorni.aspx

a probléma az, hogy a hallgatókat nem lesz olyan egyszerű megszüntetni...

valahol, valami nagyon el van ...khm... rontva.

"hogy lesznek ezek túlélők? Valami itt korcsosul.
Kérdezném, hogy száz év múlva ki tud majd itt magyarul?
És ahogy magukat elnézem, egyik sem betonkemény,
elszállnak az első szélre! Mi lesz így? - kérdezem én."
www.zeneszoveg.hu/dalszoveg/28688/cseh-tamas/szulettem-magyarorszagon...-zeneszoveg.html

Albu 2011.03.15. 13:32:29

Érdekelne, hányan milyen arányban szereztek milyen jegyet, hogyan lehet jelest szerezni, továbbá mik ennek az okai. (Egyébként a cikkel nagyjából egyetértek.)

LejoBaci(R) 2011.03.16. 15:25:14

@Albu:

Hát, elég vegyes a kép. Egy egy évvel ezelőtti szűrés alapján volt olyan, hogy 83 hallgazóból 53 kapott aláírást, ebből pedig 7 kapott jegyet - ugyanakkor olyan is, ahol 14 aláírást szerzett hallgatóból 13 levizsgázott (igaz, itt csak a fele szerzett aláírást.) Érdekes módon úgy tűnik, szilárdságtanból sikeresebbek voltak a hallgatók.

A második kérdésedre: meggyőződésem, hogy ha valaki megfogadja, amit fent leírtam, akkor igenis lehet jelest is kapni! Nekem is sikerült - pedig, a múltkori vizsga alapján merem állítani, hogy annak idején Szalai és Rónai prof. urak jóval keményebbek voltak, mint most Kánnár tanár úr!

Az okokra a fentiekben próbáltam meg választ adni. Sokan talán abban reménykedtek, hogy talán majd most kiderül, hogy az oktató szívózik túlságosan, és elhihetitek, hogy a bizottság nyitott volt erre a lehetőségre is - de (bár az oktató felé is megfogalmaztunk bizonyos dolgokat)sajnos kiderült, hogy a fő probléma az, hogy a hallgatók nem értik a mechanikát - nem sajátították el nem küzdenek vele addig, amíg tényleg pontosan meg nem értik. Ez a fő ok, és mi keressük a megoldást, hogy ebben hogyan is segítsünk, de egy ponton túl tényleg a hallgatók feladata, hogy idáig eljussanak.

LejoBaci(R) 2011.03.16. 15:29:04

@gyaros: Kedves Gyáros, Neked is nagyon sokmindenben igazad van, bár a megjegyzéseid valóban nem igazán kapcsolódnak szorosan a témához. Én ehhez csak annyit tudok hozzátenni, hogy mi mindenesetre igyekszünk a rendelkezésre álló "alapanyagból" (a hallgatókból, a jelenlegi lehetőségeinből) a lehető legtöbbet kihozni - ez a mi felelősségünk, aminek igyekszünk megfelelni. Ha ezek után mégis végképp lehetetlenné teszik a működésünket, a minőségi oktatást - mi mindenesetre megpróbáltuk... Ezért a siránkozás helyett megpróbáljuk inkább megtenni a tőlünk telhetőt.

Kornyik Kálmán Faipari mérnök 2009 2011.04.07. 22:12:09

MÁR NAGYON VÁRTAM A TÉMÁT!!!!!!!! ÉS NAGYON ÖRÜLÖK, HOGY EZ A TÉMA ELINDULT. Hiába Bejó Tanár Úr tudja mivel lehet a hallgatókat blogolásra motiválni. Szeretnék máris hozzáfűzni valamit.
Kb 15 alkalommal voltam beugrózni. Ebből a 15 alkalomból 9-szer jutottam be, és ha jól emlékszem 6-szor tudtam tételt húzni. A lényeg hogy kb. 15. alkalommal sikerült a mechanika szigorlat. Ismerek olyan számomra kedves személyeket, akik egy másik Tanárnál AZONNAL átmentek és nagyon jó jeggyel (4). Nos a lényeg az, hogy én NAGYON BÜSZKE VAGYOK HOGY KÁNNÁR TANÁR ÚRNÁL VIZSGÁZTAM, mert igen sokat kellett tanulni ahhoz, hogy átmenjek. Más ismerőseim 4 és 5 jeggyel mentek át, akikre büszke vagyok hogy évfolyamtársuk lehettem és ezért azt kell mondanom, hogy LEHET 5-ÖST SZEREZNI KÁNNÁR TANÁR ÚRNÁL, csak kurva nehéz. Kb 40-50 ezret költöttem korrepetálásra egy másik tanárnál, mert igencsak féltem a Tanár Úr előítéletétől. Megvallom nagyon féltem tőle, de végül is már a végén annyit tudtam, hogy már nem tudott mást adni csak egy megváltó 2-est.

Kornyik Kálmán Faipari mérnök 2009 2011.04.07. 22:15:09

Akkoriban a TENZORTÓL féltem, mostmár inkább a REVIZORTÓL félek:)))))))

Kornyik Kálmán Faipari mérnök 2009 2011.04.07. 22:36:08

Persze folytatva az előző gondolatot, a Tanár Úr azért nagyon rendes volt és egy pár jobban sikerült napján próbálkozott a viccekkel.
1. Dr. Kánnár Antal vicc: Miután kihúztam a vizsgán a "kötél" című tételt a Tanár Úr lazán csak annyit fűzött hozzá: "Haha kötél általi halál!" Meg is buktam a vizsgán. Persze ez nem az Ő hibája volt hanem az enyém.
2. Dr. Kánnár Antal vicc: Az órán az oldhatatlan kötéseket vettük és a táblán kicsi keresztekkel jelölte a szegecseket. Tanár Úr feltette a kérdést, hogy "Tudják mik ezek a keresztek? Hát a szigorlaton elhullot tanulók fejfái!" Ő viccesnek találta..... és majdnem mi is röhögtünk. Persze ezen is sokat nevettünk hazafelé a vonaton.
3. Dr. Kánnár Antal vicc: Egy igen kemény tananyagot vettünk és nagyon koncentrálni kellett arra, hogy nehogy észre vegye az előző napi buli jeleit a fejünkön. És a Tanár Úr benyomott egy viccet: "Hogy hívja oda magához a matematikus a csirkéket? Pí Pí Pí Pí" Néma csend, de egy pár embernek leesett és az szólt a többieknek.
4. Dr. Kánnár Antal vicc: Az egyik szigorlaton (a sok közül) már dél előtt odamentünk a tanszékre és beültünk egy terembe és ott várakoztunk. Egyszer csak úgy dél tájékán a Tanár Úr beállt az ajtóba és azt mondta: "NNNNNa kivégeztem a nappalisokat és ebéd után TI jöttök!" Ezután néma síri csend, majd kb 2-3 perc hatás szünet után valaki azt mondta, hogy "Ez egy kicsit terminátoros volt." Így innen tekintve röhögök. Akkor ott egy kicsit besz......tam.

DE PERSZE EZEK A TÖRTÉNETEK ÉLETEM LEGSZEBB 4 ÉVÉNEK TÖRTÉNÉSEI AMELYET SEMMI A VILÁGON NEM TÖRÖL KI BELŐLEM. CSODÁLATOS EMLÉKEK EZEK. ÍGY UTÓLAG JÓKAT NEVETÜNK EZEKEN ÉS A TANÁR ÚR VICCEIN IS.

Azért csak halkan mondom, hogy azért ki tett magáért a Tanár Úr, mert addig buktatta meg a bandát amíg a tételeket meg nem tanultuk 100%-ra.

Üdv Kálmi

LejoBaci(R) 2011.04.08. 08:49:26

@Kornyik Kálmán:
Kálmi, köszönjük a hozzászólásokat.

Az utolsóra reagálnék leginkább: egyes oktatóknak valóban elég 'sajátságos' a humoruk - ezt én is tapasztaltam a vizsgán. Volt olyan hallgató, aki utólag azt mondta, hogy 1-1 ilyen poén után sokaknak fizikai erőfeszítésükbe kerül, hogy ne mossanak be neki egyet...

Én ezt teljesen megértem, és beszélgettünk is vele erről. Ő erősen meglepődött rajta - ő ugyanis ezeket tényleg humornak szánja.

Hadd engedjek egy kis betekintést a tanári pszichébe: hiszitek, vagy sem, de ezek az oktatók tényleg nem élvezik, hogy orrba-szájba kell nyírbálniuk a társaságot. Ha az ember beszélget velük, akkor férfiasan csak vállat rándítanak, és közlik, hogy már régen beletörődtek, hogy ők a rossz fiúk, de vállalják a színvonal megőrzése érdekében. Ugyanakkor, tudat alatt mégis zavarja őket, hogy ilyen kép alakul ki róluk, és próbálják egy kicsit oldani a feszültséget saját magukban, és kicsit lazítani a róluk kialakult fekete képet, ezekkel a humorkodásokkal.

Sajnos ez sokszor visszafelé sül el. Nemrég egy volt hallgatóm nekem is elmesélte, hogy egy ilyen viccem mennyire rosszul esett neki - akkor esett le, hogy amit én humorosnak gondolok, az a hallgatók szemében nem mindig az.

(Megjegyzem, a viccet nagy elődömtől, Szabadhegyi tanár úrtól loptam - neki valahogy jobban állt...)

A lényeg: csak azt szeretném mondani, hogy a tanár is ember. Nagyon kevesen élevezik, hogy a diákjaik megutálják őket, és higgyétek el; sokszor csak a frusztrációjukat szellőztetik, és a feszültséget igyekeznek oldani ezekkel a félresikerült poénokkal... Ne vegyétek véresen komolyan.

Kornyik Kálmán Faipari mérnök 2009 2011.04.25. 02:12:06

Szeretjük Kánnár Tanár Urat!
Így mégjobban hogy már végeztünk nála.

The Miz 2011.11.16. 18:28:45

Nekem szerencsére már 2. vizsgaalkalommal meglett méghozzá hármas jeggyel jutalmazott a tanár úr ez az előző félévben volt
Elmondanám hogy zajlott az első vizsga alkalmam:
Mikor bementem ép végzett az egyik évfolyam társam kettessel amit megköszönt a srác erre a tanár úr: "hát van mit"
Elkezdtem a beugró feladatott aminél nagyon ideges voltam az első két ábra simán ment, egymás alá rajzoltam ahogy kell. A nyomatéki ábrát 3x rajzoltam újra mert mindig észrevettem hogy hibáztam és csak a lap tetején volt hely oda rajzoltam a végső megoldást.
Megnézte a tanár úr és azonnal agresszívan szolt hogy hol a harmadik hogy gondoltam hogy anélkül odaadom neki. Már ki is akart küldeni. Mondtam neki hogy fent van mert nem volt több helyem. Valamit motyogott magában (szerintem ez a legidegesítőbb dolog) erről aztán mondta jó "de nem kéne össze vissza rajzolni"
Kihúztam a tételt az egyik feladatban számolással és szerkesztéssel is megkellet oldanom (már nem tudom mi volt ) a számolás könnyedén ment aztán a szerkesztés résznél gondolkodnom kellet de végül is segítség nélkül sikerült. Majd ezt a szerkesztés kezdte kérdezgetni különböző helyzetekben. A 3. helyzetben egy kéttámaszú tartóban ébredő erőket kellet volna kiszerkesztenem amit nem tudtam de mondtam neki kiszámolni tudom ezt úgyse szokták szerkeszteni. Válasza az volt "ez igaz de 20s kapsz hogy megcsináld" 10-nél hangosan számolt vissza. Nem tudtam így megbuktam de hozzá tette hogy "ezért kellet ennyi időt elpazarolnom rád" ( szerintem ezért fizetik ). A 2. az elcsúszás és felbillenés lett volna ami szerintem pofon egyszerű de hát arra nem került sor.
Aztán 2. alkalommal már írásbeli volt. Újra beugró ami ismét sikerült de sokaknak nem. Aztán teljes megdöbbenésemre Kánár tanár úr kedvesen (tényleg kedvesen) elmagyarázta nekik hogy kellet volna és bátorította őket.
Ment tovább a vizsga rácsos tartó számolás szerkesztés térbeli erőrendszer súlypont számolás ....kb 6 feladat volt. Annyira kedves volt hogy közbe megnézte hogy megy e a munka és meg is mondta hogy ezt jól csináltam ott még kell valami ....
Aztán elkezdte javítani a dolgozatokat majd 1 óra múlva az irodájába ott voltak az indexek szó szerint összedobálva az asztalon (3x is megnéztem hogy tényleg hármast kaptam) Aztán semmi hozzáfűzni valója nem volt dolgozott tovább.
Én azt mondom hogy amúgy jó tanár csak a modora rossz olyan mind egy gép és olyanok akik már 10x megbuktak nála elég kemény rémtörténeteket mesélnek és emiatt az ember félve megy vizsgázni ami lerontja a teljesítményt.
süti beállítások módosítása