HTML

Egy dékánhelyettes sirámai (és örömei...)

A Faipari Mérnöki Kar oktatási dékánhelyettesének blogja - hátha valakit érdekel...

Friss topikok

  • bape73: Jó szerencsét! Tisztelt Dékánhelyettes Úr! Kár, hogy a blog aktivitása nagyon csekély, viszont ör... (2012.08.03. 23:09) Levelezősök vs. nappalisok
  • The Miz: Nekem szerencsére már 2. vizsgaalkalommal meglett méghozzá hármas jeggyel jutalmazott a tanár úr ... (2011.11.16. 18:28) Hogy lehet a Kánnárnál kettest kapni?
  • Kornyik Kálmán Faipari mérnök 2009: Csatlakozom az előttem szólóhoz. Dr. Hantos Zoltán Barátom az építési tanszéken szerintem tud segí... (2011.04.07. 23:02) Balekhét... grrrr!
  • LejoBaci(R): @bape73: Úgy néz ki, kicsit felpörögtek az események, így hamarosan születhet újabb bejegyzés is..... (2011.02.02. 10:03) A dékánhelyettes is emberből van...
  • aye davanita: Jó Szerencsét! Én pedig nem szeretném arra "kihegyezni" az álláspontomat, hogy "azok más idők volt... (2011.01.24. 22:09) Selmec, Selmec, sáros Selmec...

Linkblog

2009.06.05. 11:32 LejoBaci(R)

"Érted is, amit olvasol?"

A fenti kérdés a kedvenc könyvemben található (bónuszpontért lehet találgatni, hogy melyikben...), de bennem is sokszor felmerül ebben a vizsgaidőszakban...

Egyszerűen felfoghatatlan a számomra, hogy valaki hogy jöhet el úgy vizsgázni, hogy gyakorlatilag egymás mögé tudja rakni a szavakat, le tudja írni, hogy hogy működik (mondjuk) egy furnérhasító berendezés, vagy egy rönkközpontosító, stb. - anélkül, hogy halvány sejtelme lenne arról, hogy miről beszél. Megtanulta a szavakat, mondatokat, jól-rosszul el is tudja mondani őket, de - bocsánat - fingja nincs az egészről!

Ilyenkor több okból is vakarom a fejemet:

1. Minden tiszteletem azoké, akiknek olyan memóriájuk van, hogy ezt képesek megcsinálni (én erre sose lennék képes), de, az ég szerelmére, miért??? Nem egyszerűbb megérteni, hogy miről van szó? Az emberek 90 %-a vizuális beállítódású: ha szavak helyett egy mentális kép van előttem, hogy igen, ezek az alkatrészek, ez erre megy, ez közben azt csinálja, az pedig erre lendül, stb. - a számomra ez alapján sokkal egyszerűbb elmondani, hogy hogy is működik egy ilyen gép, mintha csak egy szöveget magoltam volna be...

2. Ma már annyival jobb illusztrációs lehetőségeink vannak, mint régen! Videókat mutatunk be, animációkat töltünk le vagy készítünk, stb. Annak idején a diákoknak sokszor csak leírásokból, szövegekből, műszaki rajzokból, vagy nagyon gyenge ábrákból kellett megérteni egy-egy berendezés működését - mégis, nem nagyon emlékszem, hogy bárki is azzal kísérletezett volna, hogy ész és értelem nélkül bemagoljon valami ilyesmit...

3. Ami a legnehezebb: oktatóként hogyan értékeljem mindezt? Hogyan értékeljek valakit, aki őrült energiákat fektetett bele, hogy megtanuljon valamit - ami tökéletesen haszontalan lesz a számára, ha, ne adj' isten, valaha a gyakorlatban találkozik majd ezekkel a berendezésekkel? Csoda-e, ha az iparból sokszor olyan a jelzések érkeznek, hogy tőlünk kikerülő faipari mérnököknek fogalmuk sincs arról, hogy ott mi van? Pedig mi igazán igyekszünk megtanítani...

Nem tudom, hogy mi a megoldás, de kedves hallgatók: nagyon szépen kérem, tegyetek nekünk és magatoknak is egy nagy szívességet, és próbáljátok megérteni is, amit tanultok! Higgyétek el, így sokkal könnyebb, és sokkal többet is értek vele, mint ha csak bemagoljátok - és talán kevésbé is felejtitek el mire oda kerültök (pl. záróvizsgára, vagy a nagy betűs Életbe), hogy ezt valamilyen szinten használni is kellene... 

u.i.: Egy érdekes élmény diákkoromból: volt egy igen szigorú elektrotechnika oktatónk, akiről elterjedt, hogy csak puskázással lehet nála átmenni, mert mindent szó szerint visszakérdez. Én erre nem voltam hajlandó, de nagyon féltem a vizsgától. Volt az anyagnak egy része, mindenféle kacifántos mérőműszerrel kapcsolatban, amit külön silabuszban kaptunk ki - én ehhez csak vizsga előtt, hajnalban jutottam hozzá, nagyjából a kétharmadát sikerült átolvasnom. Persze, hogy aztán belehúztam. Leírtam nagyjából, amire emlékeztem (biztos, hogy sokmindent pontatlanul is), aztán a tanár elkezdett kérdezgetni, és én elmagyaráztam a műszer működését, mert azt azért nagyjából értettem (mint mondtam, én sosem tudtam értelem nélkül magolni.) A tanár szinte döbbenten nézett rám: "Hát maga ezt érti! Én magának adok egy négyest!" (Jelest soha nem adott senkinek.) A tanulság: a tanár pontosan tudta, hogy puskáznak nála - persze, hogy a legkevesebb, amit elvárt, az volt, hogy mindent szó szerint mondjanak neki vissza. Amikor viszont látta, hogy valaki vette a fáradságot, hogy tanuljon, és meg is értse az anyagot, rögtön nem számított, hogy nem tudok mindent egészen pontosan.

5 komment

Címkék: vizsga értelem józan ész


A bejegyzés trackback címe:

https://oktdh.blog.hu/api/trackback/id/tr161165217

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

nevemsenki! 2009.06.11. 22:08:36

Jó szerencsét!
Megosztanám két észrevételemet:
1 GYAKORLAT HIÁNYA!!! Hogyan lehet faipari mérnök azokból akik soha egy alapgépen sem dolgoztak, sőt egyáltalán fával sem. Levelezősként hihetetlen előnyt jelentett hogy asztalos vagyok és a szakmámban dolgozok. Hiába a képek és a videók ezt csinálni kell, másképp nem megy. Szerintem sokkal jobban fejlődik az ember műszaki érzéke és problémamegoldó képessége, ha a szakmai dolgokkal a gyakorlatban is találkozik. Természetesen fontos az elmélet is, a kettő együtt ér valamit. Tudom hogy a nappalisoknak van műhelygyakorlat, de ez kevés.
Azt mondják, a mérnök nem a műhelyben fog dolgozni, de tapasztalat hogy elismert vezető (márpedig a mérnököket vezetőnek szánták) csak abból lesz aki minden területen többet tud mint a beosztottai.
2 A probléma az általános iskolában kezdődik. Nem tanulja meg az értő olvasást, nem tanul meg tanulni! Persze hogy elvégzi hiszen örülnek ha szabadulnak tőle. Felveszik a gimibe mert kell a létszám, nem baj hogy kettes. Az érettségi vizsgán az összes tananyagot és a pontozást összehasonlítva kevesebb a követelmény mint egy szakmunkásvizsgán. Hihetetlennek tűnik de ez van. Mitől változna a helyzet mire a felsőoktatásba érnek. Ez lett a híres magyar közoktatásból.

LejoBaci(R) 2009.06.12. 07:52:58

@nevemsenki!: Hát, most erre mit mondjak? Teljesen igazad van, de egyvalamit elfelejtettél megírni: mi lenne erre a megoldás? Merthogy:
1. A levelezősöknek egyszerűen sehova sem fér be a műhelygyakorlat (sem az ő órarendjükbe, sem a mi tanműhelyünkbe)
2. A nappalisoknak lehet, hogy kevés ennyi tanműhelygyakorlat, de még mindig több, mint a mi időnkben az okleveleseknek volt. Emellett mostantól 6 hetes kötelező egybefüggő gyakorlatot is teljesíteniük kell, méghozzá a valóságban, általunk is ellenőrzött módon. Ha van további javaslatod, örömmel várom
3. Sajnos az általános és középiskolai oktatás lezüllése és -züllesztése ellen keveset tudunk tenni. Az új tantervünkben próbáljuk ezt, amennyire tudjuk, kezelni, de határai vannak annak, hogy az egyetem mit tud bepótolni abból, amit korábban nem tanultak meg.

Szóval, várom a kreatív javaslatokat!

Kornyik Kálmán Faipari mérnök 2009 2009.06.12. 23:45:26

Kedves @nevemsenki!

Aki ide jön Sopronba faipari mérnöknek tanulni annak valóban szüksége van alapvető készségekre és képességekre. Én épületasztalos szakmunkásként végeztem és ezáltal volt alapgyakorlatom. Egy szakmunkás iskolának az a feladata hogy több gyakorlati óra keretében készségszintű szakmai kompetenciát közvetítsen a tanulónak. A szakközépiskolák és gimnáziumok feladata egyrészt az általános műveltség átadása, másrészt a tanuló felkészítése a magasabb szintű gondolkodásra (élet, főiskola, egyetem). Az egyetemek és főiskolák feladata a magasszintű tudás és az adott szakterületnek megfelelő magasszintű szaktudás és szemlélet kialakítása.
Kedves ismeretlen Barát!
Szeretném egy pár pontban vázolni a nézetemet:
1. Olyan személyeknek érdemes az fmk-n tanulni aki már előtte is ebben az iparágban tanult vagy dolgozott
2. Az hogy valaki tanul vagy nem tanul az fakadhat az otthon látottakból, a személy hozzáállásából, a körülményektől és attól is legfőképp hogy mennyire céltudatos a tanuló, milyen értelmi szinttel rendelkezik.
3. Aki valamit el akar érni annak tenni is kell valamit.
4. Nem mindentudó atyaúristennek akarnak kiképezni hanem faipari mérnöknek.
5. Ha mondjuk valaki gimiből jön annak kell még 2 év gyakorlat hogy minden rendben legyen. NA EZT NEM VÁLLALNÁ BE SENKI (5,5 év Bsc, 7,5 év Msc).
6. Hiába nyomnál le sok gyakorlatot az egyetemen, ha az életben mérnökként úgysem fogsz tudni odaállni a gép mellé. Kint az életben is ugyanúgy el fogod felejteni a gyakorlatot. Épületasztalosoknál úgy szokták mondani "Ki megy a kezedből a gyakorlat!"
7. A tanulók részéről az érdeklődés hiánya figyelhető meg. Csak a faipari mérnöki presztizs után áhitoznak. A image fenntartása nem egyszerű de megoldható.

Remélem segítettem nevemsenki!

nevemsenki! 2009.06.14. 23:08:29

Kedves Kálmán!
Nem vagyok ismeretlen! Ezt a nevet Te adtad a keresztelő szakesten. Tény hogy a végén már egyikünk sem volt szomjas, és talán ezért nem emlékszel rá (másnap kiderült hogy az időutazás létezik :)). Nem titok hogy Mezei Zsoltnak hívnak, csak ha már kaptam másik nevet miért ne használjam? A ! csak azért kellett mert valaki már regisztrált ilyen névvel.
De jöjjön a komoly rész: tudjuk hogy melyik iskolatípusnak mi a feladata, azt is tudjuk hogy hiba van a rendszerben. Ennek szenvedő alanyai akik tanítani próbálnak, és áldozatai a tanulók. Én még csak 8 éve tanítok, de akik 30 éve a pályán vannak azoknak is ez a véleménye. Rejtély számomra hogy mindenki érzi a hibát mégsem javul semmi sőt... Ötleteim persze nekem is vannak (amik egy sor új problémát vetnek fel) de ahhoz itt kevés a terjedelem. Személyesen szívesen elmondom.
Az én nézeteim:
1. Nem feltétlenül igaz. Bizonyítottak már olyanok is akik nem asztalosként kezdték.
2. Még ennél is összetettebb a dolog.
3. Ebben egyetértünk.
4. Ha a beosztottaid vagy éppen tanulóid előtt nem Te vagy a mindentudó atyaúristen, akkor elvesztél. (ordítással nem megy)
5. 15 év gyakorlat után sem érzem azt hogy mindent rendben van. De erre már van megoldás: élethosszig tartó tanulás. (tudtad hogy a szakmunkásképző 5 év?)
6. Ha továbbra is asztalosként vagy mérnökként fával dolgozol, akkor oda kell állnod a gép mellé és nem fog kimenni a kezedből a gyakorlat.
7. lásd 2. pont

Köszönöm a segítséget és remélem találunk jó megoldásokat.

Kornyik Kálmán Faipari mérnök 2009 2009.06.27. 10:55:51

Kedves Barátom Zsolti a. Nevemsenki!

Köszi, hogy felfedted kiléted. Valóban nem voltunk szomjasak a szakest végére. Az alias nevedet az eredeti neved említésével együtt kell használni, ezért nem tudtam hogy ki is vagy valójában. A kommented valódi és aktuális problémákat vetnek fel, de van amit nem lehet megoldani itt a főiskolán (a mégtöbb gyakorlatot), ezért mondtam, hogy inkább szakmai előképzettséggel rendelkező szakemberek jelentkezzenek Sopronba. Ezt nem hiába írtam erre a blogra, ugyanis ezek összefüggnek egymással.
1. Ebben a pontban lehet, hogy rosszul fejeztem ki magam, úgy értettem, hogy annak aki szakiskolából asztalos előképzettséggel jön annak könnyebb lesz a szakmai rész. Viszont azt is el kell mondani, hogy aki gimiből jön annak az elején nincs gondja (matekkal, kémiával, fizikával). Ha valakit megbántottam volna attól itt kérek bocsánatot. Valóban rosszul fejeztem ki magam. Sopronba mindenkinek érdemes jönni aki érdeklődik a faipar iránt. Egyébbként sok olyan emberrel beszéltem aki gimiből jött és sokmindent nem értett meg a szakmai részben, illetve ki is fejezte azt, hogy kellett volna egy kis előképzés (szakmunkás, technikus), hogy a legalapvetőbb szakmai dolgokat meg tudja érteni. Még itt azt is el kell mondani, hogy a szakmai tantárgyakat tanító Tanárok közül egy páran magától értetődőnek tartják azt, hogy az egyesollóscsapot minden az órán benn ülő hallgató ismeri, pedig ez sajnos nem teljesen van így ezért ezen valóban változtatni kellene. Például külön órákon ha meg lehetne oldani.
2. Valóban jóval összetettebb a dolog ebben igazad van én csak a "legnépszerűbb" problémákat ragadtam ki a teljesség igénye nélkül.
3. OKÉ!!!
4. Ordításra nem gondoltam semmiféle képpen. Csak arra, hogy egy cégnél egy mérnöknek több feladata van menedzselés, termelésirányítás, beszerezés. Ezek mellett kevés idő jut a szakmai gyakorlat pótlására. Én személy szerint minden évben 2-3 hét nyílászáró beépítésre kötelezem magam a vállalkozásunkban, mert így (nem 100%-ban, de) szinten maradok. Egy ember egyszerre max 1-2 dologgal tud foglalkozni.
5. Az öcsikém általános asztalos és öt évet járt szakmunkásba Szolnokon. A két év gyakszit csak a legalapvetőbb készségek megtanítására (pl:egyesollóscsap, fecskefarkú fogazás, stb.) értettem.
6. Az hogy a gyakorlat "Kimegy a kezemből" sajnos ez egy negatív tendencia, ami valóban orvosolható gyakorlással, de erre nem nagyon van idő ebben a "lavírozós gazdasági" helyzetben.
7. Ebben a pontban megint szeretnék változtatni, mert persze sokan vannak olyan tanulók akik valóban szívüket és lelküket beleadják és Ők a kivétel, de a többség csak szórakozni jár a fősulira.

Nagyon örülök a kommentednek, mert Te (tisztelt barátom) sokkal hitelesebben tudod leírni a meglévő problémákat, hisz szakoktató vagy.

Jó szerencsét!

Tiszteletteljes üdvözlettel: Kornyik Kálmán Faipari mérnök
süti beállítások módosítása