HTML

Egy dékánhelyettes sirámai (és örömei...)

A Faipari Mérnöki Kar oktatási dékánhelyettesének blogja - hátha valakit érdekel...

Friss topikok

  • bape73: Jó szerencsét! Tisztelt Dékánhelyettes Úr! Kár, hogy a blog aktivitása nagyon csekély, viszont ör... (2012.08.03. 23:09) Levelezősök vs. nappalisok
  • The Miz: Nekem szerencsére már 2. vizsgaalkalommal meglett méghozzá hármas jeggyel jutalmazott a tanár úr ... (2011.11.16. 18:28) Hogy lehet a Kánnárnál kettest kapni?
  • Kornyik Kálmán Faipari mérnök 2009: Csatlakozom az előttem szólóhoz. Dr. Hantos Zoltán Barátom az építési tanszéken szerintem tud segí... (2011.04.07. 23:02) Balekhét... grrrr!
  • LejoBaci(R): @bape73: Úgy néz ki, kicsit felpörögtek az események, így hamarosan születhet újabb bejegyzés is..... (2011.02.02. 10:03) A dékánhelyettes is emberből van...
  • aye davanita: Jó Szerencsét! Én pedig nem szeretném arra "kihegyezni" az álláspontomat, hogy "azok más idők volt... (2011.01.24. 22:09) Selmec, Selmec, sáros Selmec...

Linkblog

2009.04.04. 22:21 LejoBaci(R)

Levelezősök vs. nappalisok

Annak idején, amikor oktatóként visszakerültem az egyetemre, sokaktól azt hallottam, hogy a levelezős hallgatók nagyon sötétek, de nekik mindent elnéznek az oktatók, mondván, hogy ők, szegények, munka mellett végzik az egyetemet... Ehhez képest nagyon meglepett, hogy az első levelező évfolyam, akiket oktattam, sokkal jobban muzsikált a vizsgán, mint a nappalisok (tisztelet a kivételnek.) Ami még meglepőbb: ez a tendencia azóta sem változott!

Meglepő a dolog, mivel ugye a nappalisok "teljes állásban" végzik az egyetemet, nincs semmi más dolguk, mint hogy a tanulmányiakra koncentráljanak. (Jó, tudom, van aki dolgozik is mellette, de legtöbben nem, vagy nem annyit, mint a levelezősök.) Még "fizetést" is kapnak, ha jól tanulnak, tehát igazán minden arra mutat, hogy nekik sokkal jobbnak kellene lenniük, mint a levelezőknek - és mégsem így van. Ráadásul a levelezősök sokszor mélyebb háttérismeretekkel rendelkeznek, mint a nappalisok, sokszor akár az oktatóval is helyet cserélhetnének, mégis többnyire lelkesen lesik az oktató szavait, és próbálják kiszűrni, hogy mi újat tanulhatnának valakitől, aki többnyire csak elméletben hallott arról, amit ők a gyakorlatban naponta használnak. Ezzel szemben a nappalisok sokszor gunyoros mosollyal ülik végig az órákat - hogy aztán a vizsgán kiderüljön, hogy totál semmit sem tudnak az illető témakörről. Mi lehet ennek az oka?

Nem állítom, hogy tudom a választ, de van egy elméletem. Amíg az ember nem dolgozott élesben, egy munkahelyen, addig nem igazán érti meg a "kell" szó jelentését. Az egyetemi kötelezettségek sem igazán jelentenek ilyen kényszerítő tényezőt. Ha mégis elmulasztok valamit, akkor többnyire van újabb lehetőség; a legrosszabb esetben újra fel kell vennem a tárgyat, nagy kaland... Ezért úgy gondolom, hogy, amikor az oktató azt mondja, hogy ezt a feladatot meg kell csinálni, vagy ezt az anyagot tudni kell a vizsgára, egészen mást hall egy levelező hallgató, és egész mást egy nappalis. A levelezős, miután a napi fárasztó munka után hazaért, rendberakta a lakását, lefektette a gyerekeit, stb., akkor akár késő este is nekiül, és megcsinálja a feladatot - ezt szokta meg, mert pl. ha a munkahelyén azt mondják neki, hogy "kell", akkor vagy megcsinálja, amit kérnek, vagy nézhet más munka után - és ezt legtöbben nem engedhetik meg maguknak. A nappalisok viszont nem érnek rá ilyesmire, mert mégsem hagyhatják ki a tanszéket aznap este, vagy a Green-t, vagy bármi egyebet, amiről szerintük az egyetemista lét igazából szól - egész másutt vannak a priorítások.

Néha elgondolkozom, hogy milyen jó lenne, ha a levelezősöknek adatna meg az a lehetőség, amit a nappalisok olyan könnyelműen elfecsérelnek...

u.i.: a fentiekkel nem akarom megbántani azt a maroknyi nappalis hallgatót, akiknek nem ilyen a hozzáállása - tudom, hogy ilyen is létezik, mint ahogy link levelezős hallgató is. Emellett én is fontos dolognak tartom az egyetemisták közösségi életét is, de valahol meg kellene találni a helyes egyensúlyt a társadalmi és a tanulmányi kötelezettségek között - legközelebb erről fogok írni.

9 komment

Címkék: felelősség érdeklődés nappali levelezős


A bejegyzés trackback címe:

https://oktdh.blog.hu/api/trackback/id/tr401046639

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

kisvizes (törölt) 2009.04.16. 08:56:22

Tisztelt Dékán Helyettes Úr!

Faragó Norbert vagyok. A Faipari mérnöki szakra vettek fel a tavalyi évben de bizonyos okok miatt nem bírtam elkezdeni a tanulmáynaimat és így passzív féléveken vagyok most. A következő félévet sem tudom majd elkezdeni ugyyan ezen okok miatt(ha zavarhatom majd e-mailban részletezem) ezért szeretném levelező képzében megpróbáni csak az a baj, hogy erről a képzésformáról nem tudok semmi! Tudna nekem segíteni, hogy hogy is zajlik egy levelezős hallgató tanulmányai és hogy milyen lehetőségeim vannak hogy átkerüljek aktív félévek nélkül?!

A válaszát előre is köszönöm!
Az e-mail címem: farago26@indamail.hu

Tisztelettel Faragó Norbert

u.i.: elnézést hogy nem a blog témával kapcsolatban kommenteztem!

Balázs23 2009.05.19. 19:52:34

Jó szerencsét!

A fentidolgokkal alapvetően egyetértek,de...
Az ösztöndíjról nem érdemes beszélnünk,mivela 4,86 os átlagomra 16 ezer ft-ot kaptam ami a kollégiumomat sem fedezte. A 6,5 ös átlaggalrendelkező évfolyamtársampedig 25 ezer ft ot kapott. Az azonban súlyosabb probléma hogy hónapokat kell várni a kifizetésekre. Van olyan diákakinek ez tényleg létkérdés. Sajnos:( Más egyetemeken nem ritka az 50 ezresösztöndíj sem. És ezt testközelből tudommivel barátom 3as átlagára kapott 27 ezer ft ot. Amit az egyetemen kapunk az legtöbbször a szállás költségeit sem fedezi. Esetleg nem a Bamakó rallira (4 ember hóbortjára) kell költeni milliókat. Köszönöm hogy elolvasta a levelem.

Jó szerencsét.
Balázs

LejoBaci(R) 2009.05.19. 22:09:14

@Balázs23:
Kedves Balázs!
Igen, tudom, az ösztöndíj neuralgikus pont... Azzal együtt, szeretném hangsúlyozni (mint ahogy azt már máskor megtettem):

- A Kar az ösztöndíjak felett nem rendelkezik - rajtunk csak annyi múlik, hogy a jegyek idejében le legyenek zárva (ezen mindig gőzerővel dolgozunk.)

- Az ösztöndíjak összege elvileg törvényben szabályozott. Bizonyos kvótát kap az Egyetem fejenként, az kerül az átlagok függvényében újraelosztásra, és az másra NEM használható. Az elosztás szabályait pedig a HÖK határozza meg - ez esetleg lehet eltérő más egyetemeken, vagy esetleg az átlagok voltak olyan kiemelkedők (bár ezt közepes esetén nem hinném), hogy ilyen kiugró ösztöndíjak szülessenek.

A Bamakó rallival kapcsolatban priváte egyetértek (higgyék el, ez nem csak a diákok, de az oktatók között is kiverte a biztosítékot), de hangsúlyozom: ezt semmiképpen sem a hallgatók ösztöndíjából finanszírozta az egyetem - ennek súlyos jogi következményei lennének.

Balázs23 2009.05.21. 21:50:42

Jó szerencsét!

Igen én evvel tisztában voltam hogy nem abból a pénzből ment, csak kicsit erősnek éreztük hogy rallira jut pénz míg mondjuk ökörsütésre alig. Színvonalas programokat, vagy egyéb dolgokat lehetett volna finanszírozni belőle.
Köszönöm válaszát.

Jó szerencsét

Kornyik Kálmán Faipari mérnök 2009 2009.05.25. 16:26:15

Tisztelt Dékánhelyettes Úr!

Szerény személyem megtapasztalta a (2001-es) nappalis tagozatot (is) egy darab félév erejéig. AZ MAGA VOLT A CSODA amit itt Sopronban megtapasztaltam, de a levelezős tagozatot jobban kedveltem. Itt is néha sikerült jobban pörögnünk mint egy tornádónak, de el kell mondani, hogy az irányunkba történő elvárások rákényszerítik az embert a magasabb fokozatú teljesítményre. A nappalisok között rengeteg barátom van, akik igen jól szerepelnek, de vannak enyhén jól szereplő barátok is. Az levelezősök és a nappalisok közötti különbség valóbban azon dolgok miatt generálódik mint amit a dékánhelyettes úr is megemlített, de azt is hozzá kell tenni, hogy nappalin kicsivel több a követelmény amellyel teljesen egyet értek.

Tiszteletteljes üdvözlettel

bape73 2011.08.21. 19:02:39

Jó szerencsét!
Egy pár gondolatot szeretnék megosztani az elmúlt egy év levelezős tapasztalatairól.
Nekem kicsit furcsa volt, hogy a legelső alkalomkor felénk sem nézett senki, aki legalább két mondattal fogadott volna, vagy elmondott volna pár dolgot. Tudom, hogy ez nem óvoda, és túl is éltük, mindent megtanultunk lassacskán, mégis volt egy kis hiányérzet bennem.
Az első „pofonok” a matek és fizika alapozón vártak. Mivel nagyrészünk már elég régen érettségizett, így ezekből a tárgyakból szinte a nulláról kellett indulni. Kemény volt!
Arról már korábban írtam itt, hogy nagyon sajnálom, jobban mondva sajnáljuk, hogy az iskola részéről semmilyen lépés nem történt azzal kapcsolatban, hogy a levelezősöket bármilyen formában is, de bevonják az iskola életébe, hagyományaiba, hogy megtapasztaljuk azt a híres összetartást, bajtársiasságot, amiről már annyi szépet és jót hallottunk korábban más mérnököktől.
Talán nem ide tartozik, mert nem tudom, hogy az iskolai menzát ki üzemelteti, de az ott elkészített ételek minősége kritikán aluli. És ez akkor sem elfogadható, ha 100 forinttal olcsóbb, mint a mellette lévő étteremben felszolgált ebéd. Akkor vagy meg kell emelni az árat, vagy több támogatást adni a konyhának, vagy le kell cserélni a szakácsot.
De, hogy ne csak panaszkodjak, nagyon pozitív tapasztalataim voltak a tanárok hozzáállásával kapcsolatban. Szinte az összes tanárról elmondható, hogy az előadásokon - és azon kívül is - mindent megtett azért, hogy a lehetetlent megvalósítsa, vagyis, hogy az egy-két hónapos anyagot egy hét alatt leadja, elmagyarázza a legfontosabb részeket, és útmutatást adjon, hogy otthon mit, hogyan és milyen mértékben kell megtanulnunk. Minden levélben feltett kérdésre rövid határidőn belül válaszoltak, és megpróbáltak a lehetőségekhez képest minden problémát megoldani. Egyszóval az egész tanári karra elmondható, hogy korrekt, felkészült és segítőkész volt.
Péter

LejoBaci(R) 2011.08.22. 07:48:47

@bape73:
Kedves Péter!
Köszönöm, hogy leírtad ezeket a dolgokat. Mindenképpen elgondolkoztatóak.
Teljesen jogos az észrevételed a levelezősök kihagyásáról a hagyományokból. Az személyesen az én hibám, hogy nem köszöntöttünk Benneteket a kari vezetés részéről. A korábbi években ezt igyekeztem megtenni; tavaly, úgy látszik, nem jutottam el odáig - ami mindenképpen mulasztás.
Azt nem tudom, hogy hogy lehetne a levelezősöket jobban bevonni az egyetem hagyományaiba. Hogy kellene, az biztos, de a hagyományok felett, mint kari vezetés, nem diszponálunk. Talán Kornyik Kálmánnak lenne erre jó ötlete - illetve megpróbálok majd ezzel kapcsolatban megkeresni 1-2, a hagyományokban nálam jártasabb oktató kollégát.
Matek és fizika alapozó: hadd hívjam fel rá a figyelmet, hogy korábban még ezek sem voltak; a hallgatókat egyszerűen belevetettük a felsőfokú matematikába és fizikába! Ez ahhoz képest szerintem könnyebbség - bár kétségtelenül nehéz.
Menza: teljesen egyetértek. A menzát az egyetemtől függetlenül üzemelteti egy cég, szerintem is gyalázatosan. Az, hogy egyáltalán még működnek, annak köszönhető, hogy sok óvodába, iskolába szállítanak ebédet - nekik, szegényeknek még választási lehetőségük sincs. Nektek szerencsére van: menjetek a Nyugatba vagy a Greenbe inkább...
Annak mindenképpen örülök, hogy pozitívumokat is tapasztaltatok; és továbbítani fogom az elismerést az oktatók felé. Bár sokszor talán nem úgy látszik, de az egyetemi oktatók elhivatott emberek, akik nem csak a fizetésükért járnak ide, hanem igyekeznek tényleg sokat tenni azért, hogy a hallgatók másképp, a kihívásokkal szemben jobban felvértezve kerüljenek ki az egyetemről, mint ahogy idejöttek.
Még egyszer köszönöm a jelzéseket; mindent megteszek, hogy ne maradjon pusztába kiáltott szó...

bape73 2011.08.23. 18:40:35

@LejoBaci(R):
Jó szerencsét!
Köszönöm a választ!
Tudom, hogy nem egyszerű feladat a levelezősök bevonása, de nem is nagy dologra kell gondolni, mivel lényegében a két félév első konzultációs heteiben lehetne valamit is szervezni, ugyanis a többi hetek kemény tanulással telnek szinte minden este. Egy-két NORMÁLIS nappalis hallgató, ha felvállalná, hogy mond pár dolgot, tanít egy-két nótát és iszik mellé pár kupával, az kezdésnek nem is lenne rossz. És ha hozzá tesszük, hogy ez a pár nappalis tanuló remek lehetőséghez jutna ezáltal, mely a későbbiekben a vizsgamunkáknál, elhelyezkedésnél még jól jöhet neki, mivel a levelezősök nagy része komoly gyakorlati ismeretekkel rendelkezik.
Itt ajánlanám fel a lehetőséget a most kezdő elsős levelezős faipari mérnök hallgatóknak, hogy akit érdekel, annak leírok egy pár "okosságot" (mit kell vásárolnia, mit fölösleges, szállás stb. tekintetében). balazsp@citromail.hu
Matek és fizika alapozóval kapcsolatban talán lehetne egy-egy levelet kiküldeni, hogy mit kell alaposan átnézni még a szeptemberi kezdés előtt.
Péter

bape73 2012.08.03. 23:09:11

Jó szerencsét!
Tisztelt Dékánhelyettes Úr!

Kár, hogy a blog aktivitása nagyon csekély, viszont örömmel láttam, hogy az egyetem honlápján sok új és lényeges információval látják el az első éveseket. Ez tényleg azt jelenti, hogy amit Ön mond, az nem pusztába kiáltott szó, mint ahogy ígérte is.
Ehhez szeretnék egy pár gondolatot még hozzáfűzni, igaz, mint levelezős hallgató, de gondolom a nappalisok is szívesen vesznek minden segítséget.
Ismét csak megerősíteni tudom azt, hogy a faipari mérnöki kar tanárai mindent megtesznek azért, hogy a tanulók minél magasabb szinten sajátítsák el az adott tantárgy ismereteit. Természetesen minden oktatónak más-más a tanítási stílusa ill. módszere, amihez alkalmazkodni kell. Azonban jó volt látni egy-egy előadó arcának felvidulását, mikor az órán az osztály érdeklődést mutatott és nem csak álmosan és unottan bambult ki a fejéből. Magyarán mondva az, hogy egy-egy óra milyen érdekes, és mennyit lehet megérteni és megtanulni a leadott anyagból, az nagyban függ a diákoktól is. Tehát mindenkit csak biztatni tudok, hogy kérdezzen az előadótól, ha nem ért valamit. Megnyugodhat, a többiek sem értik, csak nem mernek kérdezni!

Nagyon jók az egyetemi honlapon elérhető minta feladatsorok a természettudományos tárgyakból. Mindenkinek erősen javaslom én is, hogy ezeket az anyagrészeket az első előadásig mindenképp TANULJA MEG! Átnézni, átlapozgatni a könyveket kevés! Érteni- és rutinból kell megoldani a feladatokat, legalábbis nagy részét. Aki így kezdi az első évet, az nagyban megkönnyíti saját maga életét, máskülönben vért fog izzadni. Ahogy én észrevettem, sok tanuló nem is azért bukik el már az elején ezeken a tárgyakon, mert nem lenne képes rá, hogy megtanulja, hanem egyszerűen nincs rá ideje, hogy ezt gyakorolja és megértse (legalábbis a levelezős hallgatóknál ezt tapasztaltam).

A falevél gyűjtés kicsit félrevezető, mert nem faleveleket kell gyűjteni, hanem hajtásokat, és a pontos megnevezés is Hajtásgyűjtemény. Ez azt jelenti, hogy adott fáról egy olyan hajtás részt kell gyűjteni és lepréselni, ami áll egy ágdarabból, pár levélből és látszik a rügy is rajta. Ez azért fontos, mert a későbbi beazonosításnál ezekre is szükség van. A lepréselésnél figyelni kell, hogy az újságpapírt kétnaponta cserélni kell, különben az egész bepenészedik. Fontos még, hogy valahogy jegyezzük fel, hogy melyik hajtás milyen fáról származik, mert a későbbiekben ezt nehezebb megtenni.
Nagyon örülök, hogy valamilyen módon segítenek megismertetni és bevonni a diákhagyományokba a levelezős hallgatókat is. Ez több, mint öröm számomra! Remélem a hallgatók is így látják majd, és érdeklődést mutatnak a kezdeményezésre.
Az Ön által leírtakból is kisejlik, hogy jelenleg a balekhét és a balekoktatások kicsit eltávolodtak az igazi értékektől és a hagyományoktól. Ha pedig ez így van, akkor ezen változtatni kell. Biztosan vannak még, akik ismerik az igazi, a régi értékeket és hagyományokat. Ha a mostani rossz, akkor azt ki kell javítani. Ha ez magától nem megy, akkor a tanároknak be kell avatkozniuk. Szerintem ezt is megköveteli a hagyomány. NE HAGYJÁK ELVESZNI az igazi értékeket ebben az elkorcsosult világban! Ez Önöknek kötelességük is! Szerintem.
Részünkről, mint levelezősök annyiban tudtunk ehhez eddig hozzájárulni, hogy a tavaly kezdett első éves levelezős faipari mérnök hallgatókkal felvettük a kapcsolatot és rengeteg hasznos információval láttuk el őket, mind a tanulás, mind a bajtársiasság tekintetében. Szerintem – amit tanáraink visszajelzési is igazoltak – az évfolyamunkban tapasztalható összetartásnak, egymáson való segítésének és biztatásának következménye, hogy két év elteltével is viszonylag nagy az osztálylétszámunk és tanulmányi eredményeink is igen jók. Folyamatosak az összejárások és együtt tanulások mind a sulis héten, mind a konzultációs hetek közti időszakokban, hála az internet világának. A konzultációs hetekben elmaradhatatlan az összetartás egy-egy buli, túra vagy sportesemény alkalmával, de szerveztünk már olyan estet is, hogy mindenki a saját lakhelyére jellemző ételt-italt hozott, így ismertetve meg bennünket az adott tájegységek finomságaival. Mi azt szeretnénk, ha büszkék lehetnénk Sopronra, az egyetemünkre és tanárainkra, és ők is büszkék lehetnének ránk. Mi mindent megteszünk, pedig nekünk sem könnyű! Kérjük, tegyenek azért, hogy egy-két eltévedt szellemiségű ember miatt ne bélyegezzenek meg egy egész várost, iskolát, diákokat és tanárokat!
Még egyszer gratulálok az eddigi változásokhoz. Munkájához jó munkát és jó egészséget, kitartást és elszántságot kívánok.
Balázs Péter
süti beállítások módosítása