Elnézést kérek, amiért kissé sokáig tartott (nagyon sok volt a dolgom), de végül is sikerült kiértékelni a balekoktatással kapcsolatos felmérést. A balekhéttel kapcsolatban összesen 83 elsőéves adott le értékelhető véleményt. Az értékelő lapon – a szak megjelölése mellett – 3 kérdés szerepelt; egy általános értékelés a balekoktatásról (1-5-ig), illetve, hogy mi tetszett, és mi nem tetszett a balekhéten. Az általános értékelés eredményét az alábbi diagramm mutatja:A felmérésből az derül ki, hogy az elsőéves hallgatók túlnyomó többségének tetszett a balekhét (4-esre, vagy 5-ösre értékelték azt). A megkérdezett hallgatók közül 14 szerint csak „elment”, és mindössze hatan voltak akiknek kimondottan nem tetszett, illetve ketten szörnyűnek tartották azt. Ezek alapján egyértelmű, hogy a balekoktatás továbbra is olyan pozitív érték, ami fontos az Egyetem, és ezen belül a Kar számára. Ugyanakkor az is látszik, hogy van a hallgatóknak egy olyan rétege, akiknek ez a fajta „beavatás” nem felel meg – egyrészt a válaszadók között is volt több ilyen, másrészt sokan, akik nem adtak választ, nem jöttek el a balekhétre, illetve idejekorán ott hagyták azt. A szakok között jelentős eltérés nem volt, a 3,85-ös kari átlageredményhez képest a Faipari Mérnöki szakosok 3,87, az Ipari Termék és Formatervező szakosok 3,80, a Gazdaságinformatikus hallgatók pedig 3,90-es átlagot mutattak.
Mint látható, a diákok túlnyomó többsége az összekovácsolódást, a barátságok kialakulását, egymás megismerését tartotta a legnagyobb értéknek. A programok szintén sokaknak tetszettek, és a hallgatók jelentős része az alkoholt a balekhét fontos részének tartja. Kevesen említették külön pozitívumként, hogy a firmák odafigyeltek rájuk, illetve az információk átadását is kevesen értékelték a balekhét fontos részének (ez nem biztos, hogy a firmákon múlik, lehet, hogy csak a pogányok nem tekintették fontosnak.) A GAIN-os hallgatók közül sokan említették még a Tanszéket, mint pozitívumot.
A negatívumok között meglepő módon a kevés alvás/korai ébresztés témakört említették legtöbben. Mivel nem voltam jelen, nem tudom, hogy ez valóban komoly probléma, vagy csak a pogányok voltak puhányok, de a magas válaszadási százalékból gyanítható, hogy a firmák kissé talán úlzásba vitték ezt a dolgot. Viszonylag sokan említették még a megalázó viselkedést – általában ugyanezek az emberek beszéltek még „egyes firmák túlkapásairól” is. Nagyon valószínű, hogy a balekhét rossz(?) hírét a firmák egy kisebb, hatalomittas csoportja alapozza meg ezen a területen – itt a többi firma felelőssége lenne, hogy ezeket jobban kordában tartsák. Míg az ivászat többeknél a pozitívumoknál szerepel, viszonylag sokan vannak, akik ezt inkább negatívumnak értékelik – ez is mutatja azt, hogy inkább egy hallgatói rétegről van szó, akiknek kevésbé felel meg a balekoktatás stílusa. A feltüntett kategóriákon kívül sokan jelezték, hogy nem tetszett az „orvosi szoba” (akármi legyen is az – bár volt, aki kimondottan pozitívumként emlegette), illetve a hajnali torna.
A fentiek alapján tehát a kép elég tarka, és nehéz belőle egyértelmű következtetéseket levonni. Én jelenleg a következőket látom:
- A balekhetet a hallgatók túlnyomó többsége inkább pozitívan élte meg. A balekoktatás továbbra is inkább érték, amit mindenképpen támogatni kell. Különösen pozitív a balekhét közösségformáló ereje, amire ma, a klasszikus évfolyamok megszűnésével nagyon nagy szükség van.
- Szerintem nagyon fontos lenne egy kicsit visszafogni a balekoktatás „militáns” stílusából. Sokan említették a megalázást, az ordibálást, a korai ébresztőt, a hajnali tornát negatívumként. Ezeknek a nagy részére szerintem kevés szükség van, ehelyett inkább a hagyományokra kellene jobban odafigyelni, úgy, hogy megmaradjon a balekhét közösségformáló ereje.
- A balekhéttel kapcsolatos problémák nagyon nagy része valószínűleg néhány firma viselkedésének tudható be. A firmáknak nagyobb figyelmet kellene fordítani ezek megfékezésére, mert az ő viselkedésük az egész balekoktatást rossz színben tünteti fel.
- A felmérésen kívüli, de szintén fontos kérdés, hogy az egyetemi vezetés és a város részéről is rendszeresen érkeznek negatív visszajelzések a balekoktatással, és a diákság balekhéten és azon túl tanúsított viselkedésével kapcsolatban is. A firmáknak erre is oda kell figyelniük, mivel az Egyetemre is rossz fényt vet az ő esetleg nem szalonképes viselkedésük.
- Véleményem szerint van az elsőéves hallgatóknak egy rétege, akik számára a balekoktatás nem képvisel értéket. Ezek tipikusan a kultúráltabb hangnemhez, visszafogottabb szórakozáshoz szokott emberek, esetleg az alkoholmentes kikapcsolódás hívei… Míg a firmák esetleg nem tartják fontosnak őket, az Egyetem és Kar számára viszont igen értékesek (sok esetben akadémiailag is kiemelkedő hallgatók.) Ez erősen felveti a balekhét kötelező jellegének a kérdését, esetleg az ilyen hallgatók számukra valamilyen alternatív program, bevezetés szervezését.
Ajánlott bejegyzések:
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.