HTML

Egy dékánhelyettes sirámai (és örömei...)

A Faipari Mérnöki Kar oktatási dékánhelyettesének blogja - hátha valakit érdekel...

Friss topikok

  • bape73: Jó szerencsét! Tisztelt Dékánhelyettes Úr! Kár, hogy a blog aktivitása nagyon csekély, viszont ör... (2012.08.03. 23:09) Levelezősök vs. nappalisok
  • The Miz: Nekem szerencsére már 2. vizsgaalkalommal meglett méghozzá hármas jeggyel jutalmazott a tanár úr ... (2011.11.16. 18:28) Hogy lehet a Kánnárnál kettest kapni?
  • Kornyik Kálmán Faipari mérnök 2009: Csatlakozom az előttem szólóhoz. Dr. Hantos Zoltán Barátom az építési tanszéken szerintem tud segí... (2011.04.07. 23:02) Balekhét... grrrr!
  • LejoBaci(R): @bape73: Úgy néz ki, kicsit felpörögtek az események, így hamarosan születhet újabb bejegyzés is..... (2011.02.02. 10:03) A dékánhelyettes is emberből van...
  • aye davanita: Jó Szerencsét! Én pedig nem szeretném arra "kihegyezni" az álláspontomat, hogy "azok más idők volt... (2011.01.24. 22:09) Selmec, Selmec, sáros Selmec...

Linkblog

2009.11.16. 08:54 LejoBaci(R)

Balekhét értékelés

Elnézést kérek, amiért kissé sokáig tartott (nagyon sok volt a dolgom), de végül is sikerült kiértékelni a balekoktatással kapcsolatos felmérést. A balekhéttel kapcsolatban összesen 83 elsőéves adott le értékelhető véleményt. Az értékelő lapon – a szak megjelölése mellett – 3 kérdés szerepelt; egy általános értékelés a balekoktatásról (1-5-ig), illetve, hogy mi tetszett, és mi nem tetszett a balekhéten. Az általános értékelés eredményét az alábbi diagramm mutatja:A felmérésből az derül ki, hogy az elsőéves hallgatók túlnyomó többségének tetszett a balekhét (4-esre, vagy 5-ösre értékelték azt). A megkérdezett hallgatók közül 14 szerint csak „elment”, és mindössze hatan voltak akiknek kimondottan nem tetszett, illetve ketten szörnyűnek tartották azt. Ezek alapján egyértelmű, hogy a balekoktatás továbbra is olyan pozitív érték, ami fontos az Egyetem, és ezen belül a Kar számára. Ugyanakkor az is látszik, hogy van a hallgatóknak egy olyan rétege, akiknek ez a fajta „beavatás” nem felel meg – egyrészt a válaszadók között is volt több ilyen, másrészt sokan, akik nem adtak választ, nem jöttek el a balekhétre, illetve idejekorán ott hagyták azt. A szakok között jelentős eltérés nem volt, a 3,85-ös kari átlageredményhez képest a Faipari Mérnöki szakosok 3,87, az Ipari Termék és Formatervező szakosok 3,80, a Gazdaságinformatikus hallgatók pedig 3,90-es átlagot mutattak.

A részletes értékelés (mi tetszett, mi nem tetszett) nyitott kérdés volt, ezek alapján a leggyakoribb válaszokból az alábbi diagrammot állítottuk össze: 

Mint látható, a diákok túlnyomó többsége az összekovácsolódást, a barátságok kialakulását, egymás megismerését tartotta a legnagyobb értéknek. A programok szintén sokaknak tetszettek, és a hallgatók jelentős része az alkoholt a balekhét fontos részének tartja. Kevesen említették külön pozitívumként, hogy a firmák odafigyeltek rájuk, illetve az információk átadását is kevesen értékelték a balekhét fontos részének (ez nem biztos, hogy a firmákon múlik, lehet, hogy csak a pogányok nem tekintették fontosnak.) A GAIN-os hallgatók közül sokan említették még a Tanszéket, mint pozitívumot.

A negatívumok között meglepő módon a kevés alvás/korai ébresztés témakört említették legtöbben. Mivel nem voltam jelen, nem tudom, hogy ez valóban komoly probléma, vagy csak a pogányok voltak puhányok, de a magas válaszadási százalékból gyanítható, hogy a firmák kissé talán úlzásba vitték ezt a dolgot. Viszonylag sokan említették még a megalázó viselkedést – általában ugyanezek az emberek beszéltek még „egyes firmák túlkapásairól” is. Nagyon valószínű, hogy a balekhét rossz(?) hírét a firmák egy kisebb, hatalomittas csoportja alapozza meg ezen a területen – itt a többi firma felelőssége lenne, hogy ezeket jobban kordában tartsák. Míg az ivászat többeknél a pozitívumoknál szerepel, viszonylag sokan vannak, akik ezt inkább negatívumnak értékelik – ez is mutatja azt, hogy inkább egy hallgatói rétegről van szó, akiknek kevésbé felel meg a balekoktatás stílusa. A feltüntett kategóriákon kívül sokan jelezték, hogy nem tetszett az „orvosi szoba” (akármi legyen is az – bár volt, aki kimondottan pozitívumként emlegette), illetve a hajnali torna.

A fentiek alapján tehát a kép elég tarka, és nehéz belőle egyértelmű következtetéseket levonni. Én jelenleg a következőket látom: 

  • A balekhetet a hallgatók túlnyomó többsége inkább pozitívan élte meg. A balekoktatás továbbra is inkább érték, amit mindenképpen támogatni kell. Különösen pozitív a balekhét közösségformáló ereje, amire ma, a klasszikus évfolyamok megszűnésével nagyon nagy szükség van.
  • Szerintem nagyon fontos lenne egy kicsit visszafogni a balekoktatás „militáns” stílusából. Sokan említették a megalázást, az ordibálást, a korai ébresztőt, a hajnali tornát negatívumként. Ezeknek a nagy részére szerintem kevés szükség van, ehelyett inkább a hagyományokra kellene jobban odafigyelni, úgy, hogy megmaradjon a balekhét közösségformáló ereje.
  • A balekhéttel kapcsolatos problémák nagyon nagy része valószínűleg néhány firma viselkedésének tudható be. A firmáknak nagyobb figyelmet kellene fordítani ezek megfékezésére, mert az ő viselkedésük az egész balekoktatást rossz színben tünteti fel.
  • A felmérésen kívüli, de szintén fontos kérdés, hogy az egyetemi vezetés és a város részéről is rendszeresen érkeznek negatív visszajelzések a balekoktatással, és a diákság balekhéten és azon túl tanúsított viselkedésével kapcsolatban is. A firmáknak erre is oda kell figyelniük, mivel az Egyetemre is rossz fényt vet az ő esetleg nem szalonképes viselkedésük.
  • Véleményem szerint van az elsőéves hallgatóknak egy rétege, akik számára a balekoktatás nem képvisel értéket. Ezek tipikusan a kultúráltabb hangnemhez, visszafogottabb szórakozáshoz szokott emberek, esetleg az alkoholmentes kikapcsolódás hívei… Míg a firmák esetleg nem tartják fontosnak őket, az Egyetem és Kar számára viszont igen értékesek (sok esetben akadémiailag is kiemelkedő hallgatók.) Ez erősen felveti a balekhét kötelező jellegének a kérdését, esetleg az ilyen hallgatók számukra valamilyen alternatív program, bevezetés szervezését.

 

Szólj hozzá!

Címkék: felmérés balekok diákhagyományok firmák balekoktatás


A bejegyzés trackback címe:

https://oktdh.blog.hu/api/trackback/id/tr531528225

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása