A félév eleje az az időszak, amikor a dékániba hegyekben érkeznek a hallgatói kérvények. Néha elgondolkodom, hogy indítok egy szabadon választható tárgyat kérvényírásból - nagy sikere lenne...
A kérvényeknek számos különböző vállfaja létezik, íme néhány érdekesebb példa:
- Szívhezszóló: regénybe illő sorokkal részletez minden körülményt, amiről azt gondolja, hogy fontos lehet, beleértve az anyósa macskájának szeme színét és a nagymamája vakbélműtétjének részletes körülményeit. És hogy mi köze ennek ahhoz, hogy ötödszörre akarja felvenni a matekszigorlatot? Nem tudni, de az indokok és mentségek mennyisége önmagában is lenyűgöző...
- Lényegretörő, mínusz lényeg: röviden és frappánsan fogalmazza meg a kérését - csak elfelejt megemlíteni egy-két mellékes körülményt, pl. hogy melyik szakon tanul, és pontosan mit is akar tulajdonképpen...? Kedvencem: "XY tisztelettel kérem, hogy intézetükből (sic!) elbocsátani szíveskedjen, anyagi okaim miatt." Hogy melyik évfolyam, és milyen intézetre gondol? Felette nagy titok ez... (Olyannal eddig még nem találkoztam, aki a nevét elfelejtette volna feltüntetni, de merem állítani, hogy már nem várat sokáig... persze ha valakit Nagy Gábornak hívnak, önmagában a név sem olyan nagy segítség.)
- Magabiztos: kérvényéből kiderül, hogy nincs is más választásunk, minthogy megkapja az egyéni tanrendet, minthogy ő oly sokat tett a karért: elment vizsgázni, és még a feladatainak nagy részét is leadta! E tekintetben kedvencem az a hallgató, aki közölte, hogy azért nem tudta negyedszer sem teljesíteni a statika tárgyat, mert "rossz a vizsgaidőszak beosztása", és ennyi idő amúgy sem elég a vizsgára való felkészüléshez... (Hogy egy hat hetes vizsgaidőszak beosztásában, amelyen belül szabadon választhat számos vizsgaidőpont közül, pontosan mi a rossz, és hogy tudott sokszáz hallgató mégis levizsgázni ebből a tárgyból? Elképzelhetetlen!)
- Tájékozott: ennek rengeteg alfaja van, kezdve azoktól, akik olyasmire adnak be kérvényt, amire nem is kell, egészen azokig, akik a legalapvetőbb fogalmakkal sincsenek tisztában (hogy párhuzamos hallgatás, vagy utólagos tantárgyfelvétel - nem mindegy?)
Az egészben az a legviccesebb, hogy az esetek 95%-ában totálisan hidegen hagy a kérvény tálalása. Nekem édesmindegy, hogy a hallgató kutyája mikor nyiffant ki, és hogy mi a véleménye a tárgy előadójáról... Amire igazán kíváncsi vagyok, az az, hogy ki ő, mit akar, és teljesíthető-e a kérése?
Közérdekű közlemény: ha valaki jó kérvényt akar írni,
- tüntesse fel a nevét, képzését, évfolyamát, és lehetőség szerint a Neptun kódját (ez hatalmas segítség, ha utána akarunk nézni a hátterének - és legtöbb esetben akarunk!)
- írja le pontosan és világosan, hogy mit akar. Ha értem, hogy mi a fejfájása, sokkal jobb az esélye, hogy nem teszem félre, mint bonyolult ügyet, és hamarabb választ kap a kérdéseire...
- ha szükséges, szerezze be a megfelelő aláírásokat, mellékelendő dokumentumokat, stb.
- lehetőleg gépelve, vagy legalább olvasható kézírással nyújtsa be a kérvényt...
Még egy javaslat: nézegessétek a Kar honlapját (www.fmk.nyme.hu)! Az utóbbi időben tényleg folyamatosan pörögnek a fontos információk - sok fölösleges kört meg lehet spórolni, ha ezekkel tisztában vagytok!
Ajánlott bejegyzések:
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.